Kategorie

Zarządca sukcesyjny to „plan awaryjny”

Zarządca sukcesyjny to wyjście awaryjne, dobrze jest zaplanować sukcesję za życia. To ostateczny test wielkości właściciela. Jeśli właściciel firmy rodzinnej chce zwiększyć szanse na efektywną sukcesję, warto zmienić optykę – to nie akt notarialny, a proces: międzypokoleniowa wspólna wizja, którą trzeba mądrze zaplanować i jeszcze mądrzej przeprowadzić. 

Nigdy dotąd zainteresowanie firmami rodzinnymi nie było tak duże jak obecnie. To ich upór i wytrwałość złagodził skutki ostatniego kryzysu i to ich chęć trwania i długoterminowa perspektywa uchroni gospodarkę przed kolejnym kryzysem i związanymi z nimi perturbacjami. 

Firmy rodzinne to podstawa ekonomii nie tylko w Europie, gdzie historia familijnych biznesów sięga często kilku pokoleń, ale również i w Polsce, w której zmiany ustrojowe doprowadziły do uwolnienia gospodarki i rozkwitu wielu przedsiębiorczych inicjatyw. Dziś trudno nie zauważyć ich wkładu w tworzenie nowych miejsc pracy, ich wpływu na eksport i na rozwój gospodarki narodowej. Firmy rodzinne stały się pozytywnym punktem odniesienia i mocnym kontrargumentem w dyskusjach na temat zachłannych, krótkowzrocznych praktyk i finansowych akrobacji wielkich koncernów. Firmy rodzinne myślą i działają wielopokoleniowo, a ich głównym wyzwaniem jest budowanie potencjału długowieczności. I właśnie teraz, jak nigdy do tej pory, firmy rodzinne w Polsce potrzebują wsparcia. Wsparcia w efektywnym zaplanowaniu zmiany pokoleniowej. 

Treść tylko dla zalogowanych użytkoników. Zaloguj się by przeczytać.

Jako kraj różnimy się od Zachodniej Europy, tym, że żelazna kurtyna i upaństwowienie z roku 1955 roku przerwało w Polsce wielopokoleniową ciągłość biznesu rodzinnego. Mamy też teraz nad Wisłą szczególną sytuację, bo zmiana pokoleniowa właśnie się zaczęła na dobre. Tylko że my jako Polacy o sukcesji i właściwych mechanizmach Ładu Rodzinnego dopiero się uczymy. Nie dość, że gonimy gospodarczo Zachód, to jeszcze równolegle musimy nauczyć się przekazać biznes w ręce kolejnego pokolenia, bo robimy to po raz pierwszy. Niemcy mówią, że sukcesja to najważniejszy projekt w życiu właściciela firmy rodzinnej, bo robi się go tylko raz. Albo się uda i mamy szansę na długowieczność i budowanie globalnych marek, rodzinnych z polskim kapitałem albo mamy czarny scenariusz, nierzadko okupiony dramatem rodzinnym. Przysłowie „Nie od razu Rzym zbudowano” idealnie komponuje się w przedsiębiorczość rodzinną. Zachodnim gospodarkom zbudowanie obecnej pozycji takich rodzinnych potęg biznesowych jak Miele, Bosch, VW, Victorinox, BIC czy Beretta nie zajęło 30 lat, którymi dysponuje nasza wolność gospodarcza, a często wiele pokoleń. Wiele pokoleń, w czasie, w którym firmy rozwijane były przez kolejne generacje założycieli i traktowane były jako sztafeta pokoleń. Każde kolejne pokolenie nie zaczynało od zera, a miało już do dyspozycji coraz bardziej rozpędzony wehikuł, jakim była otrzymywana w schedzie po poprzednim pokoleniu firma. Wehikuł z całymi strukturami, portfolio klientów, relacjami, zbudowaną marką. Żeby w Polsce było podobnie, potrzebny jest czas i dobre przeprowadzenie procesu sukcesji. W firmach, dla których zbudowałam mechanizmy Ładu Rodzinnego, które zostały zwieńczone Konstytucją Firmy Rodzinnej, zauważyłam, a wtórują mi w tym Niemcy i Szwajcarzy, że praktycznie najważniejszym elementem w sukcesji są EMOCJE! To one kierują decyzjami właścicieli, te często niedomknięte sprawy między nestorem a sukcesorem czy między samymi sukcesorami lub… pomiędzy ich małżonkami. To sprawy, bez wyjaśnienia których sukces udanej sukcesji często jest zagrożony. Według Uniwersytetu w St. Gallen emocje są kluczowe w 90% procesów sukcesyjnych!

Poprzedni artykuł
Następny artykuł

Zobacz również

DATA
15 stycznia 2021
Publikacje i aktualności
Raport KPMG 2020 „Wytyczanie ścieżki na przyszłość”
Raport zawiera unikalne porównanie systemów podatkowych na postawie badań z 54 krajów. Ponadto bada kluczowe czynniki wpływające na firmy rodzinne. Temat tegorocznego raportu „Wytyczanie ścieżki na przyszłość”, ze względu na  ciągły wpływ COVID-19, stał się większym wyzwaniem niż kiedykolwiek. Wirus będzie miał długofalowe implikacje dla gospodarek, społeczeństwa, małych i dużych przedsiębiorstw. Raport  KPMG „Global family […]
Czytaj
DATA
16 listopada 2020
Publikacje i aktualności
Strachu się nie leczy, ale da się go oswoić. Podaruj bliskim mentalną szczepionkę anty-covid!
Badania pokazują, że harmonia wewnętrzna uszczęśliwia bardziej niż rzeczy materialne. Dobre samopoczucie to inwestycja w poczucie szczęścia, zdrowego ducha i nastawienia do otaczającego świata. Zaopiekuj się najbliższymi i współpracownikami. Terapeutki z IBR podążą z odsieczą. Wsparcie psychologiczne, to spotkania z doświadczonym specjalistą – psychologiem, podczas którego skorzystasz ze  szczepionki wzmacniającej Twoją odporność  psychiczną. Poczujesz, że […]
Czytaj
DATA
8 października 2020
Publikacje i aktualności
Galeria z V Kongresu Next Generation: FUTURE of NEXTgen! Digital, smart, competent & professional!
Za nami piąta edycja Kongresu Next Generation. Dziękujemy wszystkim uczestnikom stacjonarnym, uczestnikom online, partnerom biznesowym i patronom medialnym za obecność, za wsparcie, za pomoc w ciągłej i nieustannej pracy na rzecz profesjonalizacji przedsiębiorstw rodzinnych. Next Generation już za nami. Zostawia nas z niezwykłymi przemyśleniami, inspiracjami, z zalążkami relacji nie tylko biznesowych, ale także tych prywatnych. […]
Czytaj
Newsletter
Cookies

Strona korzysta z plików cookies i innych technologii automatycznego przechowywania danych do celów analitycznych, realizacji usług i bezpieczeństwa oraz reklamowych, z wykorzystaniem profilowania. Korzystając z Serwisu bez zmiany ustawień przeglądarki pliki cookies będą automatycznie zapisywane w pamięci urządzenia. Więcej informacji na temat zarządzania plikami cookies znajdziesz w Polityce prywatności Serwisu.

Akceptuję
Zaloguj się
0