„Ukryte role, walka o władzę, chaos komunikacji – SEDNO SUKCESJI” było tematem przewodnim tegorocznego Festiwalu Rodzin Biznesowych, który odbył się 19 maja w Zamku Topacz pod Wrocławiem. W centrum uwagi znalazły się emocje, relacje i role, które często pozostają niewypowiedziane, ale mają kluczowe znaczenie w firmach rodzinnych i rodzinach biznesowych. Jak podkreśliła dr Adrianna Lewandowska, prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego i autorka koncepcji „7 kapeluszy założyciela firmy rodzinnej” – to właśnie zrozumienie tych ról pozwala budować firmę silną nie tylko finansowo, ale przede wszystkim relacyjnie i tożsamościowo.
Część merytoryczną Festiwalu otworzyła prelekcja prof. Alicji Hadryś, która w ujęciu międzynarodowym pokazała, jak wartości i tradycje rodzinne kształtują długoterminową strategię firmy. Podkreśliła również rolę tożsamości kulturowej i narzędzi wspierających budowanie wizji na pokolenia, bo jak wskazała Hadryś: Prawdziwe dziedzictwo rodzi się z miłości do przeszłości i wizji przyszłości.
Kolejna prelekcja była ciekawym liczbowym podsumowaniem dwóch lat istnienia fundacji rodzinnej w Polsce, które przedstawili Anna Klajn i Michał Wawrzyniak (NK Legal Partners). Eksperci zebrali dane liczbowe wskazujące, że od momentu wprowadzenia tego narzędzia, zarejestrowanych zostało 2500 fundacji rodzinnych, zaznaczając, że fundacja rodzinna może być wehikułem międzypokoleniowej trwałości, jednak nie rozwiązuje ona wszystkich problemów i nie jest równoznaczna z sukcesją.
Kluczowym punktem programu była premiera nowej książki i autorskiej koncepcji dr Adrianny Lewandowskiej, dotyczącej ról, jakie przyjmują członkowie rodzin biznesowych. Z jednej strony właściciel planuje długoterminowo, z drugiej – musi codziennie gasić pożary. Jednocześnie jest wizjonerem planującym kolejne inwestycje, z drugiej – jest również rodzicem, mężem, żoną, siostrą, dzieckiem – mówiła dr Lewandowska – i to właśnie z nieświadomości tych ról, z ich natłoku, a czasem wręcz kłótni, tworzą się nieporozumienia i największe wyzwania w sukcesji.
Więcej o koncepcji dr Adrianny Lewandowskiej tutaj: https://7kapeluszy.pl/
Do dyskusji o dobrych praktykach dla właścicieli firm rodzinnych, Szymon Trzebiatowski, Szef Zespołu Ekspertów Instytutu Biznesu Rodzinnego zaprosił liderów rodzinnych przedsiębiorstw – Jacka Zielińskiego (Nicrometal), Roberta Andre (Andre Abrasive Articles), Joannę Klimas (KLIMAS Wkręt-met) oraz eksperta Piotra Andrzejczak (Kancelaria DZP). Paneliści podkreślali kluczowe role odpowiedzialnego przywództwa, profesjonalizacji ładu rodzinnego i tworzenia struktur nadzoru właścicielskiego, które stają się coraz istotniejszym elementem w zarządzaniu firmą, majątkiem i wartościami rodzinnymi.
Popołudniowe sesje warsztatowe w tematach: rozwoju talentów młodego pokolenia (Agata Szymczak i Sylwia Kowalenko – Instytut Biznesu Rodzinnego), kodeksu dobry praktyk i ról założycieli (Jakub Wieszczeczyński, Grzegorz Sprawka, Joanna Kociołek-Ziemba – kancelaria Domański Zakrzewski Palinka i Szymon Trzebiatowski i Marietta Mucha – Instytutu Biznesu Rodzinnego) oraz komunikacji i relacji w rodzinie biznesowej (Paulina Żurowska-Wrzesińska i Mateusz Wrzesiński – Creative Brand) dzięki formule deep dives umożliwiły uczestnikom zgłębienie i zrozumienie ważnych tematów, tworząc bezpieczną przestrzeń do rozmów.
Po części warsztatowej prof. Krzysztof Safin, prezentując wyniki badania dotyczące modelu biznesowego przedsiębiorstw rodzinnych, pokazał, że zmiany modeli biznesowych ujawniają się często dopiero w drugim pokoleniu, wraz z przekazaniem istotnych funkcji managerskich i/lub wraz z zaangażowaniem managerów spoza rodziny. Prezentowane wyniki badań profesor zderzał z wypowiedziami uczestników wydarzenia, prezentując na przykładach uczestników założenia badań.
Zwieńczeniem Festiwalu Rodzin Biznesowych była opowieść o sukcesji z perspektywy rodzeństwa – Iwona Szczęsna-Dymel i Krystian Szczęsny z firmy Zbych-Pol & Mobet opowiedzieli o historii rodzinnego biznesu i dwóch sukcesjach, jakie przeszli. Rodzeństwo przedstawiło również, jak dzieli się odpowiedzialnością i buduje wspólną wizję rozwoju rodzinnego biznesu. Ich historia była dowodem na to, że sukcesja może być procesem partnerskim, opartym na wzajemnym zaufaniu.
Autorka relacji: Agata Szymczak, autorka zdjęć: Zofia Skotnicka