Wyjątkowość firm rodzinnych opiera się na kulturze organizacyjnej przesiąkniętej wartościami rodziny założycielskiej. Właściciele zarządzający firmą przez lata stworzyli unikatową atmosferę, styl pracy, zarządzania i kreowania wartości firmy, które trudno będzie zrozumieć osobom niemającym do tej pory styczności z przedsiębiorczością rodzinną. Dlatego większość stanowisk kierowniczych w firmach rodzinnych jest obsadzana na drodze wewnętrznych awansów. W dobie szybkich zmian w biznesie oraz możliwej wzmożonej sukcesji pośród firm rodzinnych problem asymilacji managerów z zewnątrz będzie stanowił wyzwanie dla przedsiębiorców rodzinnych.
Instytut Biznesu Rodzinnego zbadał, ile jest firm rodzinnych w Polsce. Okazało się, że w Polsce mamy 36% świadomych firm rodzinnych – takich, w których właściciele mówią otwarcie, że prowadzą firmę rodzinną. Przygotowane badanie pozwala zróżnicować liczbę firm rodzinnych w zależności od liczby innych „atrybutów rodzinności”. Gdy uwzględnimy dodatkowo kilka z nich: wymóg przejścia min. jednego procesu sukcesji (firma rodzinna w min. drugim pokoleniu) czy sprawowanie władzy wykonawczej przez przynamniej jedną osobę z rodziny, widzimy, że takich firm Polsce jest 19%.
Treść tylko dla zalogowanych użytkoników. Zaloguj się by przeczytać.