SPIS TREŚCI
Czytaj w Issuu

02/2018

Spis treści
Wstęp

Rynek pracy przyszłości – jakie są możliwe scenariusze zmian?

W ciągu ostatnich kilku lat zmiany, jakie zaszły na rynku pracy, przypominają bardziej rewolucję niż ewolucję. Za zdecydowaną część z nich bezpośrednio odpowiada transformacja cyfrowa, pozostałe dotyczą zmian potrzeb i oczekiwań pracowników, a także różnic, które powstały na styku młodszych i starszych pokoleń. W efekcie firmy stanęły w obliczu wielu nowych wyzwań dotyczących obszaru zarządzania organizacją oraz pozyskiwania i utrzymania pracowników. W raporcie PwC „Workforce of the future” postanowiliśmy opisać cztery alternatywne (lub komplementarne) scenariusze rozwoju rynku pracy do 2030 r., nazwane przez nas światem czerwonym, niebieskim, zielonym i żółtym. Czym się charakteryzują?

Świat czerwony: W świecie czerwonym będą rządzić innowacje. Środowisko biznesowe nieprzerwanie wdraża innowacje, promując personalizację i stale poszukując nowych sposobów zaspokajania potrzeb swoich klientów. Małe firmy z uproszczoną strukturą będą najbardziej konkurencyjne w świecie innowacji 2030 roku. Stałe zatrudnienie znacznie się zmniejszy, natomiast stanie się popularna praca projektowa lub kontraktowa. Znacznie się zmniejszy liczba osób zatrudnionych na stałe. Ludzie dość często będą zmieniać pracę, pozostając u jednego pracodawcy wyłącznie do zakończenia projektu lub kontraktu. Z kolei pracodawcom będzie zależało na większej innowacyjności pracowników oraz odpowiednich umiejętnościach i doświadczeniu.

60% respondentów uważa, że w przyszłości niewiele osób będzie mogło cieszyć się stabilnym, długoterminowym zatrudnieniem*

Świat niebieski: Świat niebieski to dominacja korporacji, rządzi w nim kapitalizm. Korporacje będą osiągać rozmiary i zyskiwać wpływy na tyle duże, że staną się potężniejsze niż instytucje państwowe. Sukces biznesu będzie zależał od produktywności kadr, dlatego pracodawcy będą zaciekle konkurować o talenty. Duże firmy zmierzą się z wysokim popytem na pracowników o szczególnych kwalifikacjach. Będzie też duża presja płacowa – korporacje będą zmuszone do oferowania bardzo korzystnych warunków wykwalifikowanym i efektywnym pracownikom. Osoby aktywne zawodowo będą zobowiązane do rozwoju i poszerzania kompetencji. Pomocne staną się metody doskonalenia intelektualnego i fizycznego ludzkiego organizmu.

70% respondentów rozważyłoby zastosowanie terapii podnoszącej wydajność intelektualną i fizyczną, gdyby poprawiłoby to ich sytuację na rynku pracy*

Świat zielony: W świecie zielonym liczy się społeczna odpowiedzialność biznesu. Pracownicy i konsumenci będą lojalni wobec firm, które są uczciwe w stosunku do środowiska i swoich pracowników. Budowanie i utrzymanie zaufania wśród pracowników oraz społeczeństwa będzie mieć fundamentalne znaczenie, zwłaszcza w kontekście automatyzacji. Zachowania sprzeczne z ideą społecznej odpowiedzialności biznesu wiązać się będą z ogromnym ryzykiem. Jakość i bezpieczeństwo będą traktowane priorytetowo. Pracownicy będą mieć zapewniony elastyczny czas pracy, który ma sprzyjać życiu rodzinnemu. Będą także zachęcani do angażowania się w projekty społeczne. W zamian za uczciwe traktowanie w sprawach takich jak wynagrodzenie, rozwój zawodowy czy warunki pracy pracownicy będą zobowiązani do przestrzegania zasad kultury korporacyjnej.

23% respondentów twierdzi, że w ich karierze zawodowej najważniejsze jest wykonywanie pracy, która „rzeczywiście coś zmienia”*

Świat żółty: Świat żółty, charakteryzuje się stawianiem interesu pracowników w centrum zainteresowania. Firmy, społecznie zaangażowane i przestrzegające normy etyczne, zapewnią swoim pracownikom elastyczny czas pracy, autonomię i możliwość realizacji potencjału. Wiele prac i zawodów regulowanych będzie w oparciu o koncepcję „dobrej i godnej pracy”, zanikną tradycyjne relacje między pracodawcą a pracownikiem. Pracownicy będą lojalni nie tyle wobec swoich pracodawców, co wobec osób posiadających te same umiejętności lub zainteresowania. Świat żółty stanowić będzie idealne miejsce dla rozwoju nowych stowarzyszeń pracowniczych do pewnego stopnia przypominających średniowieczne gildie, bractwa lub cechy. Zadaniem tych stowarzyszeń będzie zrzeszać, chronić i wspierać niezależnych pracowników, a także zapewniać im szkolenia oraz inne świadczenia, które tradycyjnie zapewniali pracodawcy.

25% respondentów twierdzi, że idealny pracodawca powinien się kierować wartościami tożsamymi z ich własnymi*

* Raport PwC “Workforce of the future: The competing forces shaping 2030”

Żyjemy w czasach znaczącej zmiany rynku pracy i sposobów jej wykonywania. Czynniki takie jak automatyzacja procesów czy sztuczna inteligencja znacząco wpływają na realizowane przez pracowników zadania, ale co równie ważne – zmieniają profil poszukiwanych kandydatów.

Więcej informacji na stronie: pwc.pl/rynek-pracy-przyszlosci

Pozostałe numery

Magazyn Family Business (nr 3) – Bohaterowie drugiego pokolenia
19,99 
Family Business
Zarządzanie firmą rodzinną
Magazyn Family Business (nr 14) – Co po sukcesji?
19,99 
Family Business
Zarządzanie firmą rodzinną
Magazyn Family Business (nr 15) – Digitalizacja drugie wyzwanie obok sukcesji
19,99 
Family Business
Zarządzanie firmą rodzinną
Magazyn Family Business (nr 5) – Dwa pokolenia – dwa światy
19,99 
Family Business
Zarządzanie firmą rodzinną
Cookies

Strona korzysta z plików cookies i innych technologii automatycznego przechowywania danych do celów analitycznych, realizacji usług i bezpieczeństwa oraz reklamowych, z wykorzystaniem profilowania. Korzystając z Serwisu bez zmiany ustawień przeglądarki pliki cookies będą automatycznie zapisywane w pamięci urządzenia. Więcej informacji na temat zarządzania plikami cookies znajdziesz w Polityce prywatności Serwisu.

Akceptuję
Zaloguj się
0