Czy wiedziałeś, że za decyzjami strategicznymi podejmowanymi w przedsiębiorstwach rodzinnych stoi nie tylko sama logika biznesowa? Dr Adrianna Lewandowska jako wizjoner polskiej przedsiębiorczości rodzinnej przez ostatnie 15 lat badała spoiwo łączące istotę firm rodzinnych, złożonych z systemu rodziny i biznesu. Korzystając z wieloletniego doświadczenia w obszarze doradztwa sukcesyjnego i procesów sukcesyjnych w rodzinach właścicielskich największych polskich firm rodzinnych, dr Adrianna Lewandowska przelała na papier bezcenną wiedzę stojącą za niejednym biznesowym sukcesem.
Okazuje się, że elementem łączącym jest nie tylko sam kapitał! Firm rodzinne podejmując decyzje strategiczne stawiają również na inne zmienne niż logika biznesowa. Czym są te zmienne? O tym można przeczytać w najnowszej pozycji Prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego.
Równocześnie nakładanie się systemów rodzinnego i firmowego prowadzi do wzajemnego nasilania relacji pomiędzy tymi systemami. Badania potwierdzają, że efektywność firmy rodzinnej nie może być analizowana i oceniana bez analizy systemu rodzinnego. Firmy rodzinne są skłonne do wielkich ofiar, nawet do przetrwania długookresowego załamania, aby tylko oszczędzić firmę i społeczność wokół niej. Potwierdza to istnienie innej logiki niż tylko w wymiarze ekonomicznym.
Firma rodzinna stała się modelem dla wszystkich firm. Powodem tego zainteresowania jest fakt, że dzisiejsza firma, bardziej niż kiedykolwiek (...), zbudowana jest w oparciu o budulec, z którego zbudowane są również same rodziny. Podejście to uwypukliło się w obliczu kryzysu gospodarczego ostatnich lat, który pokazał, że przedsiębiorstwa rodzinne mają wysokie kompetencje do przetrwania w trudnych warunkach gospodarczych i radzą sobie lepiej niż firmy nierodzinne. "
Ze wstępu
"Teza główna publikacji dotyczy potrzeby, możliwości i konsekwencji wynikających z harmonizacji kodów wartości, które autorka przedstawia w modelu BELIEFS, będącym syntezą wartości wywodzących się z systemu rodzinnego i firmowego. Im większa harmonizacja, tym większa szansa na sukces. Główne wnioski, które autorka na podstawie tych badań wyprowadza są takie, że decyzje, jakie zapadają w firmach rodzinnych na różnych etapach tego procesu, nie mają swojego uzasadnienia w analizie strategicznej, ani też częstokroć - jak pokazują strategie funkcjonalne - w racjonalności ekonomicznej. Za decyzjami strategicznych firm rodzinnych stoją również inne zmienne niż logika biznesowa. Różnice te najwyraźniejsze są w obszarze analizy zasobów, stawiania celów, funkcjonalnych strategii HR, oraz strategii finansowych. Zestawione w ramach procesu strategicznego dały pierwszy obraz na proces porównawczy: zarządzania strategicznego w firmach rodzinnych i nierodzinnych."
- Z recenzji dra hab. Jana Klimka, prof. SGH
Najnowsza pozycja autorstwa dr Adrianny Lewandowskiej jest już dostępna w naszej księgarni. Znajdziesz ją tutaj .