Kategorie

Nowa książka w Instytucie! ,,BELIEFS – strategiczna logika firm rodzinnych’’ dr Adrianny Lewandowskiej

Czy wiedziałeś, że za decyzjami strategicznymi podejmowanymi w przedsiębiorstwach rodzinnych stoi nie tylko sama logika biznesowa? Dr Adrianna Lewandowska jako wizjoner polskiej przedsiębiorczości rodzinnej przez ostatnie 15 lat badała spoiwo łączące istotę firm rodzinnych, złożonych z systemu rodziny i biznesu. Korzystając z wieloletniego doświadczenia w obszarze doradztwa sukcesyjnego i procesów sukcesyjnych w rodzinach właścicielskich największych polskich firm rodzinnych, dr Adrianna Lewandowska przelała na papier bezcenną wiedzę stojącą za niejednym biznesowym sukcesem.

Okazuje się, że elementem łączącym jest nie tylko sam kapitał! Firm rodzinne podejmując decyzje strategiczne stawiają również na inne zmienne niż logika biznesowa. Czym są te zmienne? O tym można przeczytać w najnowszej pozycji Prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego.

Równocześnie nakładanie się systemów rodzinnego i firmowego prowadzi do wzajemnego nasilania relacji pomiędzy tymi systemami. Badania potwierdzają, że efektywność firmy rodzinnej nie może być analizowana i oceniana bez analizy systemu rodzinnego. Firmy rodzinne są skłonne do wielkich ofiar, nawet do przetrwania długookresowego załamania, aby tylko oszczędzić firmę i społeczność wokół niej. Potwierdza to istnienie innej logiki niż tylko w wymiarze ekonomicznym.

Firma rodzinna stała się modelem dla wszystkich firm. Powodem tego zainteresowania jest fakt, że dzisiejsza firma, bardziej niż kiedykolwiek (...), zbudowana jest w oparciu o budulec, z którego zbudowane są również same rodziny. Podejście to uwypukliło się w obliczu kryzysu gospodarczego ostatnich lat, który pokazał, że przedsiębiorstwa rodzinne mają wysokie kompetencje do przetrwania w trudnych warunkach gospodarczych i radzą sobie lepiej niż firmy nierodzinne. "

Ze wstępu

"Teza główna publikacji dotyczy potrzeby, możliwości i konsekwencji wynikających z harmonizacji kodów wartości, które autorka przedstawia w modelu BELIEFS, będącym syntezą wartości wywodzących się z systemu rodzinnego i firmowego. Im większa harmonizacja, tym większa szansa na sukces. Główne wnioski, które autorka na podstawie tych badań wyprowadza są takie, że decyzje, jakie zapadają w firmach rodzinnych na różnych etapach tego procesu, nie mają swojego uzasadnienia w analizie strategicznej, ani też częstokroć - jak pokazują strategie funkcjonalne - w racjonalności ekonomicznej. Za decyzjami strategicznych firm rodzinnych stoją również inne zmienne niż logika biznesowa. Różnice te najwyraźniejsze są w obszarze analizy zasobów, stawiania celów, funkcjonalnych strategii HR, oraz strategii finansowych. Zestawione w ramach procesu strategicznego dały pierwszy obraz na proces porównawczy: zarządzania strategicznego w firmach rodzinnych i nierodzinnych."

 - Z recenzji dra hab. Jana Klimka, prof. SGH

Najnowsza pozycja autorstwa dr Adrianny Lewandowskiej jest już dostępna w naszej księgarni. Znajdziesz ją tutaj .

Poprzedni artykuł
Następny artykuł

Zobacz również

DATA
27 kwietnia 2022
Publikacje i aktualności
Nowy kierunek studiów MBA dla zarządzających w firmie rodzinnej
Transformacja pokoleniowa oraz przemiany społeczne i gospodarcze stawiają nowe wyzwania przed współczesnymi przywódcami. Dlatego Wyższa Szkoła Humanitas w partnerstwie z Instytutem Biznesu Rodzinnego jesienią 2022 uruchamia nowy kierunek studiów: Master of Business Administration dla zarządzających w firmie rodzinnej. – Po okresie gospodarki scentralizowanej w Polsce rozwinęły się firmy, które dziś, przez jakość oferowanych produktów, konsekwencję […]
Czytaj
DATA
8 marca 2022
Publikacje i aktualności
Patrizia Gucci gościem specjalnym IX Międzynarodowego Kongresu Firm Rodzinnych
📰 W mediach i prasie było ostatnio głośno ze względu na wyświetlany w kinach film o rodzinie Gucci. Dla przeciętnego człowieka jest to pewna historia, którą chcą obejrzeć. Nie jest to jednak historia zwykła dla rodzin biznesowych. Wnosi wiele refleksji do myślenia o trwaniu i zabezpieczenia przyszłości firmy rodzinnej. 🧥 Historia Domu Mody Gucci zaczęła […]
Czytaj
DATA
16 grudnia 2021
Publikacje i aktualności
Nie masz pomysłu na prezent? Zadbaj o przyszłość bliskich
Święta to czas spokoju, refleksji i podsumowań. Dla rodzin biznesowych to często również czas na merytoryczne rozmowy o przyszłości firmy. Wiele rozmów budzi pokłady niepohamowanych emocji. Dlatego tak ważne, aby mimo odmiennych zdań, mieć wspólny cel i dbać o dobro firmy. Wierzymy, że dialog oparty na szacunku i wdzięczności to klucz do przedłużenia biznesu rodzinnego. […]
Czytaj
Newsletter
Cookies

Strona korzysta z plików cookies i innych technologii automatycznego przechowywania danych do celów analitycznych, realizacji usług i bezpieczeństwa oraz reklamowych, z wykorzystaniem profilowania. Korzystając z Serwisu bez zmiany ustawień przeglądarki pliki cookies będą automatycznie zapisywane w pamięci urządzenia. Więcej informacji na temat zarządzania plikami cookies znajdziesz w Polityce prywatności Serwisu.

Akceptuję
Zaloguj się
0