Kategorie

Zapomnij o KPI. Czas na nowy model Twojego biznesu.

W bardzo ciekawym opracowaniu firmy Deloitte w związku z COVID-19, zatytułowanym „The heart of resilient leadership”, które możemy tłumaczyć jako „Serce silnego przywództwa”, pierwsze zalecenie kierowane do liderów brzmi: „Zamodeluj prosto z serca … i z głową”.

Autorzy objaśniają to trafne stwierdzenie wiedząc, że dla wielkich przywódców, prawdziwie empatycznych i wyrozumiałych, najtrudniejsze decyzje w najbliższym czasie będą dotykać wielu miękkich aspektów. Rozpoznanie między słabościami serc a rozsądkiem umysłów będzie wewnętrzną walką, choć myślę, że właśnie w słabościach dziś skrywa się wielka siła na jutro.

Wiemy, że:

  1. Na pewno wszystko się zmieni.
  2. Wszyscy, albo większość z nas, będziemy materialnie biedniejsi.

Biorąc pod uwagę tak oczywiste wnioski, trzeba bezwzględnie zmierzyć się z przemodelowaniem biznesu.

Naturalnie, że kiedy jest źle, dbamy przede wszystkim o nasze najbliższe otoczenie, o bliskich naszemu sercu, o rodziny. Ale taka postawa  nie może trwać wiecznie. Gorąco wierzę, że myśląc kategoriami szerszymi niż własne podwórko, własne ego, moi najbliżsi, moja rodzina, możemy zbudować nowe przedsiębiorstwa, podejmować nowe, jeszcze nie zdefiniowane działania, które zapewnią byt nie tylko ich twórcom, ale rzeszy innych ludzi: pracowników, kooperantów, beneficjentów.

Potrzebujemy najpierw wyzbyć się paraliżującego strachu. Musimy przekierować nasze lęki na nowe tory, na motywatory. Lęki zamieńmy na obawy, które zamiast uśpić nasze działania, otworzą nam nowe perspektywy. Siła jest w zespołach, w dyskusjach i w … pokorze.

Modele biznesowe wymagają otwartych dyskusji, burzy mózgów, stawiania konkretnych, mądrych i mniej mądrych pytań i zbierania pomysłów.

Pierwsza propozycja, jaka nasuwa mi się dla właścicieli i przywódców firm rodzinnych, to:

Zapomnijmy o KPI, skupmy się na KPQ. Dziś to nie jest czas na mierzenie czegoś, co wymaga całkowitego przemodelowania.

Monitorowanie KPI, Key Performance Indicators (tłumaczone jako Kluczowe Mierniki/Wskaźniki Osiągnięć) stało się ostatnio nie tylko modne, powszechne. Ich niewłaściwe rozumienie stało się wręcz demotywujące. Zamiast budowania zaangażowania ludzi, ich monitorowanie często skutkowało egoistycznym myśleniem własnym zestawie liczb, wyników i ewentualnych premii.

Zapomnij.

Najpierw zdefiniuj na nowo własne nowe KPQ, Key Performace Questions (Kluczowe Pytania o Osiągnięcia).

Pytaj, słuchaj, obserwuj. Odpowiadaj, kreśl, zmieniaj. Poprawiaj, licz, rozmawiaj.

Razem z Instytutem Biznesu Rodzinnego pomogę firmom rodzinnym zanurzyć się w nowej rzeczywistości, poprowadzę przez czas pytań i odpowiedzi, poprzez liczby i miary pomogę rozmawiać i wnioskować. Pomogę przywódcom usłyszeć ich własne myśli i pomysły.

Nie dam rozwiązań, nie obiecam sukcesów, ale pomogę przejść drogę trudności i przedefiniowania, tak aby zespoły firm rodzinnych pozostały z nowym rozumieniem wszelkich liczb i szacunków. Jedynym ich celem jest bowiem ROZMOWA, czyli pytania, słuchania, odpowiedzi, decyzje, które prowadzą do nowych pomysłów.

Autor: Edyta Szarska

Skorzystaj z konsultacji telefonicznych lub online z ekspertką Instytutu Biznesu Rodzinnego Edytą Szarską. Controlling nie ma przed nią tajemnic. To międzynarodowy ekspert w dziedzinie finansów i controllingu, trener prestiżowej organizacji IBCS Institute (IBCS, International Business Communication Standards) oraz lider międzynarodowego zespołu ICV International Work Group.

Dlatego warto wraz z jej pomocą zastanowić się, jakie rozwiązania będą dla Twojej firmy najlepsze?

  • Szacowanie płynności i potrzeb gotówkowych nie ma przed nią tajemnic. Dzięki konsultacjom dowiesz się na co najlepiej postawić – oszczędności, kredyty czy leasingi?
  • Wspólnie opracujecie scenariusze i warianty analiz wyników w nowych modelach biznesowych, które mogą okazać się niezbędne do podejmowania wiążących decyzji z myślą o przyszłości Twojej firmy rodzinnej.
  • Dowiesz się, jak dobrze zakomunikować nadchodzące zmiany. Otrzymasz szybkie, proste i zrozumiałe raporty niezbędne do podejmowania dla decyzji biznesowych.

Zapisy na konsultacje koordynuje
Anna Włodarczyk
awlodarczyk@ibrpolska, tel. +48 732 777 135

Poprzedni artykuł
Następny artykuł

Zobacz również

DATA
20 września 2023
Publikacje i aktualności
Galeria z VII Kongresu Next Generation: Pokolenie RE.
VII Kongres Next Generation Pokolenie RE. REvision. REconnect. REdesign. 18-19 września 2023, Weranda Home   W przepięknym miejscu w samym sercu Puszczy Zielonki, nad jeziorem, w pełnym, jeszcze letnim, słońcu stworzyliśmy wspólnie manifest pokolenia RE – wyłaniającej się społeczności osób, której nie można przyporządkować ze względu na okres urodzenia, a raczej postawę i czas, w […]
Czytaj
DATA
27 kwietnia 2022
Publikacje i aktualności
Nowy kierunek studiów MBA dla zarządzających w firmie rodzinnej
Transformacja pokoleniowa oraz przemiany społeczne i gospodarcze stawiają nowe wyzwania przed współczesnymi przywódcami. Dlatego Wyższa Szkoła Humanitas w partnerstwie z Instytutem Biznesu Rodzinnego na początku 2023 roku uruchamia nowy kierunek studiów: Master of Business Administration dla zarządzających w firmie rodzinnej. – Po okresie gospodarki scentralizowanej w Polsce rozwinęły się firmy, które dziś, przez jakość oferowanych […]
Czytaj
DATA
8 marca 2022
Publikacje i aktualności
Patrizia Gucci gościem specjalnym IX Międzynarodowego Kongresu Firm Rodzinnych
📰 W mediach i prasie było ostatnio głośno ze względu na wyświetlany w kinach film o rodzinie Gucci. Dla przeciętnego człowieka jest to pewna historia, którą chcą obejrzeć. Nie jest to jednak historia zwykła dla rodzin biznesowych. Wnosi wiele refleksji do myślenia o trwaniu i zabezpieczenia przyszłości firmy rodzinnej. 🧥 Historia Domu Mody Gucci zaczęła […]
Czytaj
Newsletter
Cookies

Strona korzysta z plików cookies i innych technologii automatycznego przechowywania danych do celów analitycznych, realizacji usług i bezpieczeństwa oraz reklamowych, z wykorzystaniem profilowania. Korzystając z Serwisu bez zmiany ustawień przeglądarki pliki cookies będą automatycznie zapisywane w pamięci urządzenia. Więcej informacji na temat zarządzania plikami cookies znajdziesz w Polityce prywatności Serwisu.

Akceptuję
Zaloguj się
0