Kategorie

Preferencje sukcesyjne polskich przedsiębiorców rodzinnych

Zainteresowanie polską przedsiębiorczością rodzinną, założycielami firm rodzinnych,
którzy nadali rytm polskiej gospodarce po ponad 25 latach działania na wolnym rynku, ich rodzinami, które mają ogromny wpływ na kształtowanie i trwałość rodzinnych biznesów, procesem sukcesji oraz sukcesorami, w których rękach spoczywa nadanie kierunku rozwoju i opracowania wizji przyszłości firmy, jest obecnie tak intensywne, tak żywe i znaczące, jak jeszcze nigdy przedtem.

Kluczowe staje się zatem zwrócenie oczu i pełnej uwagi tam, gdzie leży podstawa sprawnie
funkcjonującego przedsiębiorstwa rodzinnego, która wynika nie tylko z definicji, ale także z praktycznej wiedzy o przedsiębiorczości rodzinnej i przenikania się jej trzech najważniejszych obszarów:
1) własności firmy w rękach rodziny,
2) zarządzania firmą przez rodzinę,
3) intencji przekazania firmy następnemu pokoleniu.

Te trzy warunki, definiujące firmę jako rodzinną, stały się podstawą do wielu badań i analiz, aby jak najlepiej zrozumieć procesy zachodzące wewnątrz zarówno firmy, jak i rodziny. I o tyle, o ile profesjonalizacja zarządzania oraz określenie procentowych ilości udziałów, czy też własności, jest stosunkowo łatwo mierzalne i możliwe do zdefiniowania, o tyle wypełnienie trzeciego warunku – wykazania intencji zapewnienia firmie trwałości i pozostawienia jej w rękach rodziny – jest znacznie bardziej skomplikowane i… wieloczynnikowe. Bo czyż można z łatwością określić, w jakim stopniu zamiary przekazania firmy przekute zostaną w zrealizowaną sukcesję? Co wpływa pośrednio bądź bezpośrednio na decyzję o zapewnieniu firmie wielopokoleniowości, która de facto podejmowana jest… w głowie i sercu założyciela firmy rodzinnej? W celu znalezienia odpowiedzi na powyższe pytania, przeprowadzone zostało badanie FACTS (ang. Family Firms Antecedents & Consequences to Succesion Styles), które skupia się na określeniu determinantów wpływających na podjęcie decyzji o formie sukcesji, rozważając przy tym wpływ uwarunkowań zarówno instytucjonalnych, normatywnych,
kulturowych jak i indywidualnych.

Mam ogromną nadzieję, że wyniki badania FACTS, przedstawione w niniejszym raporcie, staną się dla Państwa ciekawym źródłem zarówno wiedzy o przedsiębiorczości rodzinnej, jak i inspiracją do lepszego zrozumienia determinantów i motywów do podjęcia decyzji o sukcesji i zapewnienia swojemu przedsiębiorstwu wielopokoleniowej, stabilnej przyszłości.
Zapraszam do lektury!

dr Adrianna Lewandowska

Pełen dostęp do treści raportu znajduje się tutaj - POBIERZ

Poprzedni artykuł
Następny artykuł

Zobacz również

DATA
9 grudnia 2020
Raporty i badania
Odpowiedzi firm rodzinnych na COVID-19 w raporcie European Family Businesses
Jakie taktyki przyjęły firmy rodzinne z Unii Europejskiej, w odpowiedzi na COVID-19? Gorący Raport European Family Businesses objął 61 firm wywodzących się z UE. Wśród nich znalazły się trzy działające w Polsce firmy: Drutex, LUG, Raben. Firma rodzinna LUG S.A – wiodący producent oświetlenia postawił na innowacje. Ich specjalne lampy z UV dziś pomagają w […]
Czytaj
DATA
25 lutego 2020
Raporty i badania
Model BELIEFS™ nowe spojrzenie na wyzwania w zmianie pokoleniowej. Autorski model oceny firm rodzinnych.
Deficyty na poziomie komunikacji, transparentności decyzji w zakresie zmiany pokoleniowej ujawniły, że tylko 9% pracowników firm rodzinnych wie, czy firma ma przygotowany plan sukcesji. Nadto, sukcesorzy u progu przejęcia odpowiedzialności za firmę wciąż nie mają decyzyjności. Tylko 40% z nich ma poczucie wpływu na decyzje strategiczne. Co druga rodzina biznesowa przyznała, że relacje w rodzinie […]
Czytaj
kodeks dobrych praktyk
DATA
10 lutego 2020
Raporty i badania
Kodeks dobrych praktyk Firm Rodzinnych
Kodeks dobrych praktyk firm rodzinnych daje członkom firm rodzinnych, ich rodzinom i otoczeniu (interesariuszom) solidne podstawy opracowania i optymalizacji ich indywidualnych Kodeksów dobrych praktyk firm rodzinnych. Powstał w 2004 roku jako pierwsza ogólnoświatowa inicjatywa tego typu. W 2010 roku został gruntownie przepracowany, a obecna, trzecia edycja spełnia trudne wymagania, jakie postawiła sobie Komisja: Kodeks ma […]
Czytaj
Newsletter
Cookies

Strona korzysta z plików cookies i innych technologii automatycznego przechowywania danych do celów analitycznych, realizacji usług i bezpieczeństwa oraz reklamowych, z wykorzystaniem profilowania. Korzystając z Serwisu bez zmiany ustawień przeglądarki pliki cookies będą automatycznie zapisywane w pamięci urządzenia. Więcej informacji na temat zarządzania plikami cookies znajdziesz w Polityce prywatności Serwisu.

Akceptuję
Zaloguj się
0