Kategorie

Preferencje sukcesyjne polskich przedsiębiorców rodzinnych

Zainteresowanie polską przedsiębiorczością rodzinną, założycielami firm rodzinnych,
którzy nadali rytm polskiej gospodarce po ponad 25 latach działania na wolnym rynku, ich rodzinami, które mają ogromny wpływ na kształtowanie i trwałość rodzinnych biznesów, procesem sukcesji oraz sukcesorami, w których rękach spoczywa nadanie kierunku rozwoju i opracowania wizji przyszłości firmy, jest obecnie tak intensywne, tak żywe i znaczące, jak jeszcze nigdy przedtem.

Kluczowe staje się zatem zwrócenie oczu i pełnej uwagi tam, gdzie leży podstawa sprawnie
funkcjonującego przedsiębiorstwa rodzinnego, która wynika nie tylko z definicji, ale także z praktycznej wiedzy o przedsiębiorczości rodzinnej i przenikania się jej trzech najważniejszych obszarów:
1) własności firmy w rękach rodziny,
2) zarządzania firmą przez rodzinę,
3) intencji przekazania firmy następnemu pokoleniu.

Te trzy warunki, definiujące firmę jako rodzinną, stały się podstawą do wielu badań i analiz, aby jak najlepiej zrozumieć procesy zachodzące wewnątrz zarówno firmy, jak i rodziny. I o tyle, o ile profesjonalizacja zarządzania oraz określenie procentowych ilości udziałów, czy też własności, jest stosunkowo łatwo mierzalne i możliwe do zdefiniowania, o tyle wypełnienie trzeciego warunku – wykazania intencji zapewnienia firmie trwałości i pozostawienia jej w rękach rodziny – jest znacznie bardziej skomplikowane i… wieloczynnikowe. Bo czyż można z łatwością określić, w jakim stopniu zamiary przekazania firmy przekute zostaną w zrealizowaną sukcesję? Co wpływa pośrednio bądź bezpośrednio na decyzję o zapewnieniu firmie wielopokoleniowości, która de facto podejmowana jest… w głowie i sercu założyciela firmy rodzinnej? W celu znalezienia odpowiedzi na powyższe pytania, przeprowadzone zostało badanie FACTS (ang. Family Firms Antecedents & Consequences to Succesion Styles), które skupia się na określeniu determinantów wpływających na podjęcie decyzji o formie sukcesji, rozważając przy tym wpływ uwarunkowań zarówno instytucjonalnych, normatywnych,
kulturowych jak i indywidualnych.

Mam ogromną nadzieję, że wyniki badania FACTS, przedstawione w niniejszym raporcie, staną się dla Państwa ciekawym źródłem zarówno wiedzy o przedsiębiorczości rodzinnej, jak i inspiracją do lepszego zrozumienia determinantów i motywów do podjęcia decyzji o sukcesji i zapewnienia swojemu przedsiębiorstwu wielopokoleniowej, stabilnej przyszłości.
Zapraszam do lektury!

dr Adrianna Lewandowska

Pełen dostęp do treści raportu znajduje się tutaj – POBIERZ

Poprzedni artykuł
Następny artykuł

Zobacz również

Newsletter
Cookies

Strona korzysta z plików cookies i innych technologii automatycznego przechowywania danych do celów analitycznych, realizacji usług i bezpieczeństwa oraz reklamowych, z wykorzystaniem profilowania. Korzystając z Serwisu bez zmiany ustawień przeglądarki pliki cookies będą automatycznie zapisywane w pamięci urządzenia. Więcej informacji na temat zarządzania plikami cookies znajdziesz w Polityce prywatności Serwisu.

Akceptuję
Zaloguj się
0