Klocki LEGO – kto stoi za sukcesem znanej zabawki? Firmy

Firmy rodzinne są obecne w każdym kraju, działają w bardzo zróżnicowanych branżach i rozwijają się na miarę własnych możliwości. Niektóre z nich działają w pierwszym pokoleniu, inne w drugim lub trzecim, a jeszcze inne prowadzą swoje przedsiębiorstwa od wielu lat, pozwalając by upływający czas umacniał ich trwałość i rodzinną własność. Czy każda firma rodzinna jest w stanie odnieść sukces? Czym wyróżniło się rodzinne przedsiębiorstwo produkujące bardzo popularne i rozpoznawalne na całym świecie klocki LEGO i zadecydowało o ich powodzeniu i pomyślnej działalności już w trzeciej generacji? 

Trudny start siłą do przyszłych wyzwań 

Zacznijmy od krótkiej historii tej rodzinnej i pochodzącej z Danii firmy. Marka zabawek Lego powstała w 1932 roku, kiedy Ole Kirk Kristiansen, duński stolarz od lat pracujący w swoim zawodzie, postanowił rozszerzyć swoją działalność stolarską o linię prostych, ręcznie rzeźbionych, drewnianych zabawek. Nazwał swoją nową działalność „Lego” jako połączenie dwóch duńskich słów „leg godt”, czyli „baw się dobrze.” W latach 1930 Kristiansen sprzedawał swoje drewniane zabawki chodząc „od drzwi do drzwi”. W 1932 otarł się o bankructwo, jednak udało się przetrwać przez połączenie produkcji drewnianych zabawek z bardziej klasycznymi i przewidywalnymi potrzebami gospodarstwa domowego; takich jak drabiny i stołki. W tym też roku bardzo popularne stały się zabawy jo-jo. Firma Lego rozpoczęła masową produkcję tej zabawki i niestety w bardzo krótkim czasie przekonała się, że trendy równie szybko przychodzą, jak i odchodzą. 

W 1942 roku pożar spalił doszczętnie całą fabrykę, jednak Ole Kirk Kristiansen zdecydował się odbudować swoje przedsiębiorstwo. Większy i bardziej rozbudowany i nowoczesny zakład pracy powstał w pobliżu poprzedniego magazynu, a firma została przekształcona i została prywatnym przedsiębiorstwem produkującym zabawki: Legetojsfabrikken LEGO Billund A/S (The LEGO Billund Toy Factory Ltd.) Ole Kirk, podążając za falami zmian, zdecydował się także wpuścić swojego syna Gotfreda do firmy i nadał mu tytuł młodszego managera, samemu pozostając. W 1947 roku firma Lego była już w pełni sprawnie prosperujące przedsiębiorstwem rodzinnym, które produkowało prawie 150 różnego rodzaju i zatrudniało około 40 osób. 

Początki słynnej zabawki – klocka LEGO

W 1949 roku firma Lego wprowadziła po raz pierwszy na rynek innowatorski produkt: plastikowy klocek/cegiełkę z wybrzuszeniami podobnymi do dzisiejszych swoich odpowiedników. Cegiełki nie zostały jednak pozytywnie odebrane przez szerokie grono konsumentów i wiele zabawek wróciło od detalistów. Jednak to nie zniechęciło właścicieli firmy do dalszego poszukiwania zabawki, która mogłaby pobudzić kreatywność u najmłodszych. W 1954 roku Godtfred określił jakie cechy ma posiadać odpowiednio zaprojektowana zabawka, które zrewolucjonizuje system zabaw. Pośród kryteriów takich jak wysoka jakość, pojawiły się też wymogi, aby zabawka przyjazna była dla dzieci obu płci, dostępna dla szerokiego grona odbiorców nieograniczonych limitem wieku, oraz aby całość składała się z wielu elementów tworzących jedną, dla każdego inną całość.

Nazwał swoją nową działalność „Lego” jako połączenie dwóch duńskich słów „leg godt”, czyli „baw się dobrze.” 

Jørgen Vig Knudstorp 

Po roku powstał pierwszy System Lego składający się z czerwonych, żółtych, białych i niebieskich klocków, które dzięki uporowi Godfreda i jego naciskom na szeroką reklamę oraz liczne spotkania z głównymi duńskimi detalistami zostały zauważone i docenione. Sprzedaż nowego produktu przekroczyła oczekiwania, a firma nie przestała tworzyć, testować i eksperymentować z różnymi odsłonami klocków Lego. 

Szybkie wejście na rynki zagraniczne 

W 1956 roku firma Lego podjęła decyzję o umiędzynarodowieniu swojego sztandarowego produktu i otworzyła pierwsze zagraniczne biuro w Niemczech. Ogromny sukces na nowym rynku zaowocował bardzo szybkim otwarciem kolejnych punktów: w Szwajcarii, Belgii, Francji, Szwecji i Wielkiej Brytanii. Później doszły kolejne kraje. Kierownictwo Lego w końcu zdecydowało, że sam system budowy Lego będzie sprzedawany na całym świecie. Ta decyzja stała się pierwszym krokiem do określenie specyfiki działania firmy: w tym momencie zaczęła się ona koncentrować tylko na jednym produkcie. Kiedy w 1960 roku kolejny pożar zajął ogniem i doszczętnie zniszczył drewniane zabawki, zarząd zdecydował, że nie będzie więcej inwestował w drewniany biznes, który był początkiem działalności firmy Lego, ale całe swoje zaangażowanie, moce produkcyjne, kreatywność i finanse przeznaczy na rozwój nowych i następnych systemów klocków Lego. 

Amerykańska dystrybucja produktów Lego zaczęła się w 1961 roku, gdy gigant Samsonite Corporation nabył amerykańską i kanadyjską licencję na produkcję i dystrybucję popularnych duńskich zabawek. W 1976 roku, roczna sprzedaż detaliczna w USA osiągnęła 100 milionów dolarów co stanowi prawie jedną trzecią sprzedaży Lego na świecie. 

Nowe pokolenie – nowe porządki i podziały 

W 1976 roku, częściowo za namową syna Godtfreda Kjelda Kirka Kristiansen, firma Lego została podzielona na pięć spółek siostrzanych. Zarządzanie międzynarodowe i koordynacja działań zagranicznych została przeniesiona do nowej spółki o nazwie Interlego / S (późniejsza nazwa to Lego A/S) i po raz pierwszy zarządzaniem zajął się zewnętrzny manager: Vagn Holck Andersen. Pomimo jego sugestii Godtfred był bardzo stanowczy i zależało mu na tym, aby firma pozostała prywatną, pomimo racji, że wejście na giełdę pozwoliłoby na uzyskanie kapitału finansującego szybszy rozwój. W 1979 roku rodzina Kristiansen odzyskała bezpośrednią kontrolę administracyjną w firmie i ogłosiła syna Godtfreda; Kjelda Kristiansen Prezesem Zarządu firmy Interlego A/S. 

Po gigantycznym sukcesie na skalę światową, po stworzeniu setek całych linii produktów nawiązujących do poszczególnych wydarzeń, filmów, postaci i charakterów, po przetrwaniu wielu lat oszustw i walki z producentami podrabiającymi słynne klocki, po otwarciu czterech parków Legoland, zorganizowaniu tysięcy wydarzeń promujących kolejne odsłony zabawek – w końcu w 2004 Kjeld Kirk Kristiansen zrezygnował z funkcji Prezesa Zarządu i powołał Jørgena Vig Knudstorp, nie-rodzinego CEO. Jednak międzynarodowy koncern ciągle należy do rodziny założycielskiej i szczyci się mianem jednej z najlepiej prosperujących firm rodzinnych. W opracowanym przez Centrum Firm Rodzinnych przy Uniwersytecie St. Gallen w Szwajcarii Indeksie Firm Rodzinnych, który obejmuje 500 największych firm rodzinnych na całym świecie, przedsiębiorstwo Lego A/S zajmuje 332 miejsce. 

Najlepsza droga do sukcesu 

Co zatem wpłynęło na tak wielki sukces firmy, której początki wcale nie były spektakularne i nie wróżyły sukcesu? Moim zdaniem jest to determinacja, z jaką każdy kolejny członek rodziny starał się stworzyć coś nowego. Żaden z nich nigdy nie przestał szukać nowych rozwiązań, udoskonaleń i modyfikacji. Założyciel firmy Ole nie poddał się po żadnym z pożarów, zmotywowany do działania starał się nie zważać na przeciwności i niejednokrotną niechęć konsumentów i parł dalej do przodu wykorzystując cały swój talent, zasoby i możliwości do dalszego rozwoju. Jego syn Gotfred z godnym podziwu zapałem promował linię produktów, nie pozwolił sprzedać firmy, pozostawiając ją we władaniu rodziny, rozwijał nowy produkt i dbał o każdy szczegół w czasie jego produkcji pamiętając także o najważniejszym: odbiorcach i dopasowaniu produktu do ich potrzeb. Wnuk założyciela Kjeld, pomógł umiędzynarodowić cały zakład produkcyjny umiejętnie zarządzając całością i pilnując, aby patenty niezbędne do produkowania unikatowych klocków, zawsze zabezpieczały przyszłość przedsiębiorstwa. Myślę, że każdy z nich włożył w budowanie przedsiębiorstwa rodzinnego całe swoje serce, siły i możliwości, przyświecał im wspólny cel, a każdą porażkę potrafili ciężką pracą przekuć w ostateczny sukces. 

Firmy rodzinne to wyjątkowe przedsiębiorstwa, które niejednokrotnie swoją siłę i serce wkładają w swoje firmy i produkty. Ich trwałość zależy od wielu czynników, jednak zgodność i konsekwencja w dążeniu do zrealizowania celu i wytrwania na konkurencyjnym rynku, to wyjątkowe cechy, które często wyróżniają je spośród nierodzinnych biznesów. Firma Lego, która musiała zmagać się z wieloma trudnymi sytuacjami, osiągnęła sukces zawodowy zawdzięczają go między innymi swoim wyjątkowych rodzinnym predyspozycjom. 

Autor
Marietta Lewandowska
Specjalista ds. Public Relations
Instytut Biznesu Rodzinnego

Pozostałe numery

Cookies

Strona korzysta z plików cookies i innych technologii automatycznego przechowywania danych do celów analitycznych, realizacji usług i bezpieczeństwa oraz reklamowych, z wykorzystaniem profilowania. Korzystając z Serwisu bez zmiany ustawień przeglądarki pliki cookies będą automatycznie zapisywane w pamięci urządzenia. Więcej informacji na temat zarządzania plikami cookies znajdziesz w Polityce prywatności Serwisu.

Akceptuję
Zaloguj się
0