Firmy rodzinne to nie druga liga ani średnia klasa!

Opublikowane w 2003 roku wyniki badań przeprowadzonych przez Ronalda Adersona i Davida Reeba pokazały firmy rodzinne w nowym świetle. Podczas analizy indeksów giełdowych Standard&Poor amerykańscy naukowcy zauważyli, że wiele z notowanych tam podmiotów to firmy rodzinne, co więcej, zanotowały one wyższe wzrosty, niż inne przedsiębiorstwa. Przewaga była tym większa, im większy wpływ na rozwój firmy mieli członkowie rodziny jej właścicieli.

„Jak się okazuje, jednym z największych strategicz­nych atutów przedsiębiorstwa może być jego drze­wo genealogiczne” podsumowuje magazyn gospo­darczy Businessweek. „Firmy, których założyciele, lub członkowie ich rodzin, zajmują ważne stanowiska – czy to w kadrze zarządzającej, czy w samym za­rządzie, w radzie nadzorczej oraz/albo jako akcjona­riusze – zajmują zdecydowanie mocniejszą pozycję na rynku od zarządzanych przez managerów przed­siębiorstw konkurencyjnych.”

Zaskakujące wyniki badań zainicjowały przeprowa­dzenie kolejnych. Tygodnik Newsweek zlecił porów­nanie najważniejszych europejskich indeksów gieł­dowych – rezultaty tych badań potwierdzały wnioski poprzednich. Analitycy niemieckiego HypoVere­insbank ustalili natomiast roczny wzrost dla 50 naj­większych notowanych na giełdzie przedsiębiorstw rodzinnych na poziomie 16,3%, podczas gdy najważ­niejszy niemiecki indeks akcji DAX odnotował wzrost rzędu 9,5%.

Tzw. „czynnik rodzinności” stał się synonimem suk­cesu giełdowego oraz impulsem mobilizującym banki do tworzenia specjalnych funduszy dedyko­wanych inwestowaniu w notowane na giełdzie firmy rodzinne. Poza giełdą sytuacja wygląda podobnie, co potwierdzają wskaźniki kapitałowe.

Największa firma świata Wal-Mart to firma rodzin­na, podobnie jak Volkswagen – największe przed­siębiorstwo przemysłowe Niemiec. Aż jedna trzecia z pięciuset największych firm w Stanach Zjednoczo­nych to firmy rodzinne. Ich odsetek w innych krajach zachodnich jest podobny, a w krajach rozwijających się nawet wyższy. Prawie wszystkie większe przed­siębiorstwa Turcji znajdują się w rodzinnych rękach, podobnie jak w Indiach, gdzie ogromną rolę odgry­wają klany rodzinne takie jak Tata, Mahindra, Mittal, czy Ambani.

Jest na razie zbyt wcześnie, by na podstawie prze­prowadzonych badań jednoznacznie wnioskować o ekonomicznej przewadze firm rodzinnych nad innymi przedsiębiorstwami. Najwyższy czas natomiast zdementować jednak przekonanie o ich biznesowej drugorzędności!

Autor
prof. Peter May
Właściciel
Family Business Consulting

Pozostałe numery

Magazyn Family Business (nr 3) – Bohaterowie drugiego pokolenia
19,99 
Family Business
Zarządzanie firmą rodzinną
Magazyn Family Business (nr 14) – Co po sukcesji?
19,99 
Family Business
Zarządzanie firmą rodzinną
Magazyn Family Business (nr 15) – Digitalizacja drugie wyzwanie obok sukcesji
19,99 
Family Business
Zarządzanie firmą rodzinną
Magazyn Family Business (nr 5) – Dwa pokolenia – dwa światy
19,99 
Family Business
Zarządzanie firmą rodzinną
Cookies

Strona korzysta z plików cookies i innych technologii automatycznego przechowywania danych do celów analitycznych, realizacji usług i bezpieczeństwa oraz reklamowych, z wykorzystaniem profilowania. Korzystając z Serwisu bez zmiany ustawień przeglądarki pliki cookies będą automatycznie zapisywane w pamięci urządzenia. Więcej informacji na temat zarządzania plikami cookies znajdziesz w Polityce prywatności Serwisu.

Akceptuję
Zaloguj się
0