Nowe pokolenie liderów firm rodzinnych ma własną wizję rozwoju

Młode pokolenie dobrze wykształconych i wysoce zmotywowanych liderów jest gotowe na przejęcie kierownictwa w firmach rodzinnych. Dowodzi tego raport „Nowe pokolenie w firmach rodzinnych. Rozwój i zachowanie wartości rodzinnych” przygotowany przez firmę doradczą Deloitte.

Ponadto młodzi są stanowczy i gotowi na podjęcie wyzwań, które przed nimi stoją. Chcą rozwijać firmę w szybko zmieniających się realiach ekonomicznych, a przy tym chronić własność, chociaż 40% respondentów nie wyklucza możliwości uchylenia drzwi dla zewnętrznych inwestorów.

Badanie przeprowadzono w Europie, Afryce i na Bliskim Wschodzie. Jego wyniki nie różnią się w zależności od miejsca wykonania. – To niewiarygodnie budujące. Pokazuje, że świat jest zjednoczony i że przedstawiciele następnego pokolenia myślą w podobny sposób i na całym świecie będą mieli rówieśników, z którymi będą mogli pracować i tworzyć wspólną przyszłość – mówi Walid Chiniara, partner oraz Deloitte Private Leader na Bliski Wschód.

Według badań, następne pokolenie liderów firm rodzinnych zamierza przeprowadzić zmiany po przejęciu zarządzania firmą – 80% z nich twierdzi, że styl ich przywództwa będzie inny niż nestorów. Aż 56% zamierza zmienić strategię firmy, 56% strukturę zarządczą, a 51% podjąć większe ryzyko niż poprzednicy, jednak w bardziej kontrolowany sposób. – W zasadzie to pozytywny znak, że 32% następnego pokolenia właścicieli firm rodzinnych twierdzi, że byli przygotowywani do przejęcia firmy już od najmłodszych lat. Trzeba jednak podkreślić, że 64% nie ma przygotowanego planu działań po objęciu firmy – mówi Chiniara. – Pomimo to, liczba firm rodzinnych, które mają spisane plany sukcesji wzrosła znacząco (o 16%) w ciągu ostaniej dekady.

Inne ważne wnioski z badania:

• Innowacja i ryzyko
W przeciwieństwie do popularnego poglądu firmy rodzinne nie unikają ryzyka i są chętne do wprowadzania innowacji. Nie dziwi więc, że bycie innowacyjnym stanowi jeden z trzech głównych priorytetów dla 76% respondentów. Największe wyzwanie dla następnego pokolenia to uświadomienie innym członkom rodziny, jak ważna jest innowacyjność. Według badania 61% członków rodziny pokolenia nestorów zdaje sobie sprawę z potrzeby innowacji, ale tylko 40% z nich jest w stanie podjąć związane z tym ryzyko.

• Własność i kontrola
Mimo że ponad 50% liderów pokolenia sukcesorów zamierza zmienić struktur zarządcze w firmach, kluczowe pozostają kwestie własności i relacji rodzinnych. Powody, jakie podano dla wprowadzenia zmian w strukturze zarządczej, to między innymi potrzeba wprowadzenia wiedzy i doświadczenia od osób spoza rodziny. Sugeruje to bycie otwartym na zewnętrznych managerów.

• Najważniejsze obszary inwestowania
Obszary, w które kolejne pokolenie firm rodzinnych będzie się inwestować w ciągu najbliższych pięciu lat to przede wszystkim ekspansja, w rozumieniu rynków geograficznych, jak i produktów oraz usług. Poza tym innowacja oraz badania i rozwój, a także przyspieszenie korzystania z nowych technologii w biznesie.

– Pokolenie sukcesorów to przyszłość naszej gospodarki, a wyniki badań jasno pokazują, że mamy podstawy, by pozostawać optymistycznymi – podsumował Chiniara.

O badaniu:
EMEA Next Generation Survey 2016 to inicjatywa Deloitte. Pomiędzy styczniem a kwietniem 2016 roku w 19 krajach regionu EMEA zostały przeprowadzone 92 ankiety w formie face-to-face.

Raport można znaleźć na www2.deloitte.com
Tłumaczenie: Błażej Wenderlich

Pozostałe numery

Magazyn Family Business (nr 3) – Bohaterowie drugiego pokolenia
19,99 
Family Business
Zarządzanie firmą rodzinną
Magazyn Family Business (nr 14) – Co po sukcesji?
19,99 
Family Business
Zarządzanie firmą rodzinną
Magazyn Family Business (nr 15) – Digitalizacja drugie wyzwanie obok sukcesji
19,99 
Family Business
Zarządzanie firmą rodzinną
Magazyn Family Business (nr 5) – Dwa pokolenia – dwa światy
19,99 
Family Business
Zarządzanie firmą rodzinną
Cookies

Strona korzysta z plików cookies i innych technologii automatycznego przechowywania danych do celów analitycznych, realizacji usług i bezpieczeństwa oraz reklamowych, z wykorzystaniem profilowania. Korzystając z Serwisu bez zmiany ustawień przeglądarki pliki cookies będą automatycznie zapisywane w pamięci urządzenia. Więcej informacji na temat zarządzania plikami cookies znajdziesz w Polityce prywatności Serwisu.

Akceptuję
Zaloguj się
0