Kodeks Dobrych Praktyk Rodzinnych Wytyczne w zakresie odpowiedzialnego zarządzania firmami rodzinnymi
Kodeks dobrych praktyk firm rodzinnych jest
wspólnym projektem INTES Akademie für Familienunternehmen, Family Business
Network Niemcy (FBN) oraz organizacji Familienunternehmer – ASU, z inicjatywy
prof. Petera Maya. Pierwszy Kodeks dobrych praktyk firm rodzinnych powstał w
Niemczech w 2004 roku jako pierwsza ogólnoświatowa inicjatywa tego typu. W 2010
roku został gruntownie przepracowany, a obecna, trzecia edycja spełnia trudne
wymagania, jakie postawiła sobie Komisja: Kodeks musi być regularnie
uaktualniany i rozwijany. Do udziału w obradach Komisji zaproszeni zostali więc
znani przedsiębiorcy rodzinni, naukowcy oraz doradcy.
W Polsce coraz więcej firm rodzinnych inicjuje zmiany
pokoleniowe, coraz istotniejsze staje się więc efektywne zarządzanie biznesem,
który zaczyna nosić znamiona wielopokoleniowości. Ponieważ misją Instytutu
Biznesu Rodzinnego jest wspieranie firm rodzinnych w profesjonalizacji
zarządzania, eksperci i zespół IBR uznali, że również na rynku polskim pozycja
ta jest nieodzowna dla tych właścicieli firm rodzinnych, którzy myślą i
działają w perspektywie długookresowej! Tym samym stworzyli ramy do dyskusji
nad profesjonalnym Kodeksem dobrych praktyk firm rodzinnych, którego celem
jest wzmacnianie tak biznesów, jak i rodzin biznesowych.
W 2017 roku Instytut Biznesu Rodzinnego w formie broszury
wydał Kodeks dobrych praktyk firm rodzinnych. Publikacja zawiera m.in.
określenie praw i obowiązków właścicieli, kompetencje rady nadzorczej czy
zarządu, informacje o dobrych praktykach sprawozdań finansowych, o
przenoszeniu czy rezygnacji z własności. Kodeks wprowadza także w tematykę
przygotowywania ładu rodziny.
W tym numerze FAMILY BUSINESS prezentujemy rozdział o ładzie rodziny:
– Ład Rodziny –
Jeśli właściciele chcą utrzymać przedsiębiorstwo w rękach
rodziny, nie mogą skupiać się tylko na interesach przedsiębiorstwa, lecz
również w profesjonalny i odpowiedzialny sposób uwzględniać interesy rodziny.
Zaleca się spisanie Konstytucji Rodziny, w której
uchwycone będą i tym samym uregulowane elementy ładu rodzinnego, którego celem
jest umocnienie w członkach rodziny poczucia przynależności do rodziny oraz ich
identyfikacji z firmą rodzinną. Dodatkowo celem ładu rodziny jest unikanie
potencjalnych konfliktów oraz ich szybkie i łatwe rozwiązywanie.
Przedsiębiorstwo rodzinne i rodziny właścicielskie tak
bardzo różnią się między sobą, że nie sposób określić uniwersalnych zapisów
dobrego ładu rodziny.
W zależności od wielkości firmy i rodziny, złożoności
oraz historii działalności, każda rodzina powinna sama znaleźć najlepsze
rozwiązanie i spisać je w konstytucji rodziny, uwzględniając przy tym
następujące elementy.
7.1 Podstawy: wizja długowieczności
7.1.1 Przedsiębiorstwa mogą pozostać
przedsiębiorstwami rodzinnymi tylko tak długo, jak długo uda im się zachować
możliwie największą jednomyślność rodziny właścicielskiej oraz jak długo celem
rodziny będzie zachowanie przedsiębiorstwa w ich rękach.
Właścicielom zaleca się zwrócenie szczególnej uwagi na te
aspekty. Zaleca się również szczególną troskę nie tylko o interesy firmy, ale i
o interesy rodziny.
7.1.2 Rodzina właścicielska powinna
wypracować swoje wartości i cele, określić wartości i cele przedsiębiorstwa
oraz uwzględnić je w wizji przedsiębiorstwa i uchwycić w Konstytucji Rodziny.
Powinna wziąć pod uwagę zarówno aspekty materialne, jak i aspekty emocjonalne.
7.1.3 Ład rodziny powinien również określać:
• kto należy do rodziny właścicielskiej (np. współmałżonkowie),
• na jakich warunkach nowi członkowie rodziny mogą być przyjęci do grona właścicieli,
• na jakich warunkach można stracić prawo przynależności do grona właścicieli,
• kto ma prawo głosu w kwestiach ładu rodziny.
Dobry ład rodziny powinien także odpowiadać na pytanie, w jaki sposób rodzina przygotuje kolejne pokolenie do przejęcia odpowiedzialności za firmę w przyszłości oraz jak traktuje się członków rodziny, którzy nie są właścicielami, ale ponoszą odpowiedzialność za byt rodziny i firmy.
7.2 Reguły
7.2.1 Zaleca się określenie reguł organizacyjnych
wewnątrz rodziny właścicielskiej, w szczególności:
• reguł komunikacji wewnątrz rodziny i wewnątrz firmy, a także reguł wypowiedzi publicznych,
• reguł rozwiązywania konfliktów,
• reguł zachowania w sytuacjach nagłych.
7.2.2 W przypadku naruszenia obowiązujących
zasad, przyczyny konfliktu, jak również działania i skutki konfliktu powinny
być jawne dla wszystkich członków rodziny. Dotyczy to również sposobu rozwiązania
konfliktów i naprawienia szkód.
7.2.3 Zaleca się zarządzanie konfliktem w
taki sposób, aby trudna sytuacja w rodzinie nie wpływała na sytuację w
przedsiębiorstwie.
7.3 Wspólna aktywność rodzinna
7.3.1 Im większa rodzina właścicielska, tym
bardziej zalecane jest regularne spędzanie czasu w ramach wspólnych aktywności
rodzinnych oraz zdefiniowanie, kto będzie odpowiedzialny za ich organizację.
7.3.2 Każda rodzina właścicielska powinna
odpowiednio wcześnie zadbać o kompetencje przyszłych właścicieli zapewniając
tym samym ich zdolność do podejmowania najważniejszych decyzji w przyszłości.
Zaleca się włączenie do programu rozwoju kompetencji również członków dalszej
rodziny, aby ułatwić im zrozumienie szczególnych cech rodziny.
7.4 Wdrożenie ładu rodzinnego
7.4.1 Rodzina właścicielska powinna
wyznaczyć osobę odpowiedzialną za skonkretyzowanie, wdrożenie i rozwój ładu
rodziny.
7.4.2 Profil kompetencji, czas kadencji oraz sposób wyboru powinna określić rodzina właścicielska.
Opracowanie i moc obowiązywania własnego Ładu
Rodzinnego
Ład rodzinny może przyjmować formalny kształt lub też
funkcjonować w sposób nieformalny. Ta druga opcja dominuje w firmach rodzinnych
prowadzonych przez pierwsze pokolenia, w których założyciele jednocześnie
zarządzają firmą i znają każdy jej aspekt. Zaleca się sformalizowanie systemu
ładu w drugim i kolejnych pokoleniach – następcy dziedziczą firmę, rodzina się
rozrasta, wielu członków kolejnych pokoleń nie pracuje w firmie, a więc i
niekoniecznie zna wszystkie zasady i procedury jej funkcjonowania.
8.1 Każdej firmie i rodzinie zaleca się opracowanie
indywidualnych reguł na podstawie zapisów niniejszego Kodeksu.
8.2 Rodzina właścicielska powinna wspólnie opracować i
uchwalić reguły Kodeksu. Proces wspólnych dyskusji i wymiany poglądów jest
często ważniejszy niż wypracowany efekt.
8.3 Rodzina właścicielska powinna regularnie aktualizować
zapisy Kodeksu i dopasowywać je do aktualnych potrzeb. Dlatego powinna
odpowiednio wcześnie ustalić, które elementy Kodeksu mogą podlegać zmianom, w
jaki sposób i na jakich warunkach.
8.4 Rodzina powinna również zadbać o konsekwencje prawne
Kodeksu i jego postanowień, w szczególności zapewnić wykonalność (nie wszystkie
bowiem postanowienia Kodeksu będą wprost obowiązujące prawnie) i zgodność
Kodeksu z obowiązującymi powszechnie przepisami prawa, umowami spółki i innymi
dokumentami prawnymi.
Jeżeli nie otrzymałeś jeszcze Kodeksu dobrych praktyk firm rodzinnych, a chciałbyś go mieć, napisz do nas: awlodarczyk@ibrpolska.pl
Wyślemy Ci Kodeks pocztą!
Autor
dr Adrianna Lewandowska, MBA
Prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego