BAZA WIEDZY

III Międzynarodowy Kongres Firm Rodzinnych „Między tradycją _A INNOWACJĄ” odbył się 18-19 kwietnia 2016 roku.

 

Dziękujemy naszym Partnerom za wsparcie i zaangażowanie. Dziękujemy przede wszystkim naszemu Partnerowi Strategicznemu – Bankowi Millennium oraz Partnerowi Kongresu Kancelarii Domański Zakrzewski Palinka. Za merytoryczny wkład w Kongres jesteśmy wdzięczni firmom PwC, Lewandowska i Partnerzy oraz CMT Advisory. Nasze podziękowanie kierujemy również do firmy Solet, Widzialni.pl, Kancelarii Piszcz Norek i Wspólnicy, Krotoski-Cichy, Sage, Kancelarii Szołajski Legal Group, naszych partnerów medialnych oraz wszystkich sympatyków Kongresu.

Serdecznie zapraszamy na Kongres za rok, w dniach 3-4 kwietnia 2017.
Spotkajmy się na IV Międzynarodowym Kongresie Firm Rodzinnych! 

 
Wszystkim uczestnikom przypominamy, że prenumeratę Magazynu „Family Business. Zarządzanie firmą rodzinną” mogą kupić w promocyjnej cenie 199,20 PLN. Wystarczy wypełnić formularz lub kupić przez księgarnię IBR.

Magazyn FAMILY BUSINESS

Zobacz galerię zdjęć z Kongresu.

19.04.2016, godz. 15.15

Ostatnim wystąpieniem Kongresu była prelekcja ojca Macieja Zięby – dominikanina, filozofa, publicysty. Ojciec Zięba przypomniał, że 2000 lat temu przedsiębiorczość nie istniała. Istniał handel, ale nie było poważany. Prowadzenie gospodarstwa było dowodem małoduszności, sknerstwa – zarezerwowane dla kobiet czy służących. Historycy szacują, że gospodarka rosła w tempie tylko 1% na 20% lat. Bogactwo zdobyło się w inny sposób: kradzieżą, oszustwem, piractwem. Dlatego bogacze mieli bardzo złą opinię. Wbrew tym przekonaniom biblia nie neguje bogactwa pod warunkiem, że jest pomnażane w sposób etyczny, służy dobru. Mimo że początki przedsiębiorczości zakorzenione przez te wszystkie wieki w tradycji o marnej reputacji, dziś stoimy w obliczu wielkiej zmiany – dzięki etycznej postawie, odpowiedzialności społecznej, relacjom opartym na wartościach możemy doprowadzić do tego, by biznes i etyka spotkały się na trwałe i dawały wymierne korzyści społeczeństwom.

19.04.2016, godz. 14.50

Dr Zbigniew Inglot opowiadał o firmie założonej przez swojego brata: choć firma INGLOT ma dziś 600 lokalizacji w 80 krajach, cała produkcja związana z chemią nadal mieści się w Przemyślu. Najbardziej dumny Inglot jest ze sklepu na Broadway w Nowym Yorku. Analiza mapy świata wskazywała, że jest niewiele miejsc na których NIE ma jeszcze firmy Inglot. Patrząc jednak na dynamikę powstawania nowych placówek (ok 5-7 punktów  w tygodniu) można się spodziewać, że niedługo liczba krajów w których są kosmetyki polskiej marki, będzie jeszcze większa. Swoje kosmetyki Inglot sprzedaje nie tylko klientom detalicznym, ale także przedstawicielom oper, artystom.

Inglot wprowadził dwie innowacje do swoich produktów. Pierwszą są kasetki z kosmetykami kolorowymi, które klientki mogą skomponować samodzielnie. Drugą jest oddychający lakier do paznokci. Opracowano go wraz z Akademią Górniczo-Hutniczą w Krakowie – lakier potraktowano jako materiał, który zawiera na tyle dużo szczelin, że nawet krople wody są w stanie przeciec przez jego powierzchnię. Firma stawia na współpracę nauki z biznesem, co daje podstawy by myśleć, że innowacji będzie przybywać!

19.04.2016, godz. 14.30

Joanna Nagadowska z Google przypomniała, jak szybko działa dzisiejszy świat. Firmy konkurują nie tylko na rynkach lokalnych, ale i, ze względu na wszechobecny Internet, również na rynkach międzynarodowych. Przed decyzją o wejściu na rynki zagraniczne, warto sprawdzić je online – ułatwiają to narzędzia google, które pozwalają zbadać, jak dużo osób szuka konkretnych fraz w danym kraju. Można sprawdzić, jakich butów szuka konsument w Wielkiej Brytanii, jaką fototapetę chciałby mieć klient z Niemiec. Pozwala to ograniczyć ryzyko i przyspieszyć rozwój globalny firm. Nagadowska pokazała przykłady sklepów o wymiarze tradycyjnym, w których przez e-commerce powstał zupełnie nowy model biznesowy: eobuwie.pl czy befsztyk.pl. Wszystkim daje to do myślenia, jak wielką „witryną internetową” stał się świat.

19.04.2016, godz. 14.00

Solange Olszewska, Właściciel Solaris Bus&Coach mówiła między innymi o początkach swojej firmy: Bolechowo pod Poznaniem wielu wydawało się końcem świata. Ona jako jedyna kobieta w Polsce miała wtedy prawo jazdy na autobus.

Olszewska opowiadała, jak zawsze zależało jej na uznaniu rodzinności firmy Solaris: Kiedyś, gdy byliśmy odebrać pewną nagrodę, zaproszono po nią jedynie mojego męża – mnie poproszono, bym usiadła w ostatnim rzędzie. Było mi bardzo przykro, przecież my jesteśmy firmą rodzinną! Ale już kilka lat później, w 2005 roku, otrzymałam nagrodę jako JA – Solange Olszewska. No, mój mąż to nie był zachwycony – śmieje się Solange Olszewska.

Firma zaczęła się tak rozrastać, że właściciele uznali, że wolą oddać zarządzanie nią w ręce managerów z poza rodziny. Uznali wspólnie z dziećmi, że te mają jeszcze czas na podjęcie decyzji o tym, czy kiedyś będą chciały wziąć odpowiedzialność za zarządzanie firmą. Mimo że działają globalnie, chcą wspierać lokalne społeczności. Mają niewielką fundację, gospodarstwo ekologiczne. Społeczna odpowiedzialność biznesu to dla Olszewskiej nie tylko moda – to pasja. Stawia nie tylko na rodzinną firmę, ale na wszystko, co z tą rodzinnością wiąże.

19.04.2016, godz. 13.30

Izabella Wałkowska, Prezes Zarządu firmy Plastwil jest sukcesorką. Decyzję o swojej gotowości do pracy w firmie rodzinnej podjęła dopiero podczas aplikacji adwokackiej – z wykształcenia jest prawnikiem. W tym samym czasie do tej decyzji dojrzała mama. Rodzina uświadomiła sobie, że ma trzy opcje, jeśli chodzi o firmę: sprzedaż, zatrudnienie managera zewnętrznego oraz przejęcie firmy przez dzieci. Zdecydowali się na sukcesję wewnątrzrodzinną i Wałkowska jako prawnik poświęciła rok, aby przygotować firmę na zmianę.

Pierwszym krokiem, którym po sukcesji zrobiła Wałkowska, było zbudowanie silnego zespołu – od niego miały zależeć światowe sukcesy. Wśród cech poszukiwanych u przyszłych pracowników wymienia profesjonalizm i kompetencje merytoryczne, wartości, pasję, zaangażowanie oraz pracowników-wojowników. Zwraca jednak uwagę, że zespół to żywy organizm – po roku czy dwóch firma jest zupełnie inna. Budowanie zespołu to proces ciągły – nigdy się nie kończy.

19.04.2016, godz. 13.00

Dr Adrianna Lewandowska, doradca ds. strategii i sukcesji, Lewandowska i Partnerzy opowiadała o sukcesji na przykładzie Modelu Gwiazdy Sukcesyjnej. Dr Lewandowska sama wywodzi się z firmy rodzinnej – jej dziadek prowadził rodzinną garbarnię białoskórniczą w siódmym pokoleniu. Przed Guccim farbował lisy na kolor amarantowy, zdobywał medale i nagrody na targach. Jednak firmy już dalej nie ma – jak większość dużych firm działających w tamtym okresie została upaństwowiona. Ścieżka zawodowa dr Lewandowskiej rozpoczęła się więc poza firmą rodzinną – w firmie Winkhaus. Wtedy jeszcze nie zwracała uwagi na to, że to firma rodzinna. Wdrażała w niej strategię, poznała metodę wdrażania: Balanced Scorecard. Później pracowała dla firm budując i wdrażając strategię – jednak gdy po osiągnięciu celów i podniesieniu wartości kolejna firma przeznaczona była do sprzedaży i szukała inwestora, zaczęła się zastanawiać, jaka firma nie da się sprzedać. Odpowiedź jest prosta: firma rodzinna.

Dziś Lewandowska pracuje głównie dla firm rodzinnych – nie tylko dzięki doświadczeniu w biznesie, ale i wspomnieniu, jaką jest dla niej firma dziadka.

W firmach rodzinnych niezmiernie ważne są wartości – nie tylko w dużych firmach, ale i w małych rodzinach. Jeśli potrafimy zdefiniować wartości, to jest już pierwszy krok do długowieczności. Zbigniew Grycan sprzedał Zieloną Budkę ze względów zdrowotnych. Nowy właściciel nie przykładał takiej wagi do jakości. Co zrobił Grycan? Wrócił na rynek z nową marką – podpisaną własnym nazwiskiem. Choć wszyscy mu mówili, że rynek jest już zagospodarowany. Myślenie długofalowe i odpowiedzialność za przyszłość charakteryzuje także Mokate, Ochnik, Fabryka Ceramiki Budowalnej czy Ania Kruk – marka, która udowadnia, że to dzięki determinacji można rozwijać rodzinny biznes.

O Modelu Gwiazdy Sukcesyjnej można przeczytać na stronie http://adriannalewandowska.innpoland.pl/125883,model-gwiazdy-sukcesyjnej-jak-przeprowadzic-skuteczna-sukcesje.  Nie ma skutecznych firm rodzinnych bez dobrych sukcesji.

19.04.2016, godz. 11.00

W prelekcji „Czy musimy wydłużać dobę” przedstawiciele PwC, Małgorzata Małecka, Menedżer Praktyki Polskich Firm Prywatnych oraz Piotr Rówinski, Dyrektor, Ekspert w dziedzinie zarządzania ryzykiem i ładu organizacyjnego opowiadali, jak nadzorować biznes: kontrolować procesy, harmonogramy, księgowość i delegować odpowiedzialności. Jak poradzić sobie bez wydłużania doby? Odpowiedzią jest wdrożenie ładu organizacyjnego i ładu rodzinnego. Ład organizacyjny mówi, w jaki sposób kształtujemy procesy w przedsiębiorstwie. Ład rodzinny mówi, w jaki sposób kształtujemy relacje między firmą a rodziną.

19.04.2016, godz. 10.40

Piotr Andrzejczak oraz Joanna Wierzejska z Kancelarii Domański Zakrzewski Palinka opowiadali o ochronie wartości oraz majątku w przedsiębiorstwach rodzinnych. To nie tylko wybór optymalnej formy prawnej firmy, ale i na przykład ochrona informacji o firmie – o życiu prywatnym przedsiębiorców. Warto również rozdzielić masę majątkową na część rodziny i firmy.

19.04.2016, godz. 10.20

Michał Wojewoda, Dyrektor Operacyjny Instytutu Biznesu Rodzinnego zaprezentował działania i inicjatywy Instytutu.

Instytut zajmuje się profesjonalnym wsparciem firm rodzinnych. Wiedza, którą zbieramy, jest kluczowa dla nas i dla firm rodzinnych. Czerpiemy ją z wielu źródeł, świata nauki, samych przedsiębiorców, raportów pojawiających się na rynku, prowadzimy również badania – wszystko aby profesjonalizować firmy rodzinnych.

1. Integrujemy – m.in. podczas Międzynarodowych Kongresów Firm Rodzinnych czy spotkań z przedsiębiorcami – na Lożach Dyskusyjnych Firm Rodzinnych

2. Badamy: W ostatnich tygodniach podjęliśmy międzynarodową współpracę w ramach europejskiego programu COSME – w tamach projektu opracujemy statystykę firm rodzinnych. Program realizowany jest jednocześnie w 7 krajach.

3. Przekazujemy wiedzę poprzez kanał internetowy (m.in. wywiady z prelegentami, bibliotekę oraz Magazyn Family Business. Zarządzanie firmą rodzinną).

19.04.2016, godz. 10.00

O najważniejszych wyzwaniach firm rodzinnych w nadchodzącej dekadzie opowiadali przedstawiciele Rady Programowej oraz Ekspertów Instytutu Biznesu Rodzinnego: prof. dr hab. Witold Orłowski, prof. dr hab. Jan Klimek, prof. dr hab. Aleksander Surdej, dr inż. Ewa Więcek-Janka oraz dr Alicja Hadryś-Nowak. Panel poprowadził prof. Maciej Stradomski – Przewodniczący Rady Programowej IBR.

Motywem przewodnim panelu była zmiana: Czy firmy rodzinne muszą się zmieniać? Prof. Witold Orłowski uważa, zmiana jest niezbędna do osiągnięcia sukcesu. Tak działają firmy długowieczne. Ich niezwykła chęć życia, przywiązane do nazwy, do logo, do nazwiska daje im zdolność do przeżycia największych nawet kataklizmów. Możliwość konkurowania daje również istnienie w firmach systemów zarządzania i planowanie – stworzenie misji, wizji, strategii funkcjonowania. Podobnie jest jeśli chodzi o konkurowanie na rynkach zagranicznych: Dr Hadryś-Nowak zwraca uwagę, że firmy rodzinne myślące o ekspansji zagranicznej muszą mieć strategię rozwoju, muszą być gotowe do zmian, do poszukiwania talentów oraz gotowości na zmianę kulturową

Prof. Klimek uważa, że w przyszłości firmy rodzinne nie będą znacznie różniły się od innych firm: nie ma firmy, która nie mówiłaby o obniżaniu kosztów, o innowacjach, o poszukiwaniu talentów. Tak jest również w firmach rodzinnych. A wiek, który przychodzi, będzie wiekiem firm rodzinnych. Choć nikt nie dawał firmom rodzinnym forów i nikt nigdy nie będzie dawał – aby wygrywać, same muszą tworzyć dobre strategie i konkurować na rynku. Prof. Surdej przypomina tu o kapitalizmie rodzinnym – dużych firmach skoncentrowanych w przemyśle hutniczym, zbrojeniowym itd. Np. we Francji Peugeot, Samsung w Korei Południowej były tworzone pod parasolem rządu – wpisywały się w strategie narodowego rozwoju. Firmy rodzinne w Polsce nie mają takich warunków – same muszą nauczyć się konkurowania, dlatego zmiana staje się jeszcze ważniejsza.

Dr Więcek-Janka mówi, że oprócz strategii, sukcesji i konstytucji firmy rodzinne to przede wszystkich ludzie. Pokolenie założycieli musi kiedyś odejść w cień, a każde kolejne pokolenie będzie miało własne spojrzenie – najczęściej w opozycji do założyciela. Pokolenie BB lat 50-tych i pokolenie X na przełomie lat 60-tych i 70-tych stworzyły potencjał dzisiejszych firm rodzinnych. Kolejne pokolenie Y nie chce pracować po 15 godzin dzienne – też chce osiągnąć sukces, ale w zupełnie inny sposób. A ponieważ pokolenia BB i X nie potrafią żyć bez pracy i może nie ma pomysłu na siebie oraz nie chce oddać władzy – rozmowy o sukcesji stają się szczególnie trudne. W Europie co roku 450 tys. firm przechodzi sukcesję. Ale ponieważ nie wszystkie odnoszą sukces – co roku Europa traci aż 600 tys. miejsc pracy!

Według panelistów firmy rodzinne w swojej działalności kierują się czterema elementami: dumą, przyjemnością, zyskiem (niekoniecznie finansowy) i spokojem.

19.04.2016, godz. 8.00

Podczas wczorajszej gali wieczornej Kongresu wręczyliśmy nagrody firmom, które realizują strategię uwzględniającą dobro swego otoczenia, a także wykazują się ciekawymi projektami autorskimi na rzecz pracowników, klientów, społeczeństwa lub środowiska naturalnego.

Nagrodę Firmy Rodzinnej Roku otrzymał

Raben Group

Nagrodę odebrał osobiście Ewald Raben – właściciel.

III Międzynarodowy Kongres Firm Rodzinnych IBR

Firma Raben jest firmą rodzinną już w 3 pokoleniu, funkcjonującą ponad 20 lat. Przez lata swojej działalności dawała żywy przykład tego, że ważna jest dla niej nie tylko biznesowa skuteczność, ale przede wszystkim pracownicy i lokalne społeczności, które otaczają jednostki firm na terenie całej Polski (i nie tylko!). Firma jest firmą dynamicznie rozwijającą się, ma długoterminowe podejście do prowadzenia biznesu, prowadzi wszechstronne działania na rzecz pracowników, klientów i kontrahentów, społeczeństwa oraz środowiska naturalnego, realizują autorskie projekty na rzecz pracowników i społeczeństwa.

Wśród innych inicjatyw podejmowanych przez firmę można wymienić:

  • kursy e-learningowe (ponad 2000osób), szkolenia (ponad 2000 osób), kursy językowe (ponad 100 osób) dla pracowników,
  • promowanie zdrowego trybu życia (projekt Zdrowy Tydzień),
  • bycie partnerem różnych kierunków studiów – np. w Wyższej Szkole Logistyki w Poznaniu
  • bezpieczny transport
  • obserwacje dla studentów
  • dbałość o środowisko naturalne nie tylko poprzez recykling surowców, ale również stosowanie oświetlenia LED, wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła, świetlików zapewniających dostęp do naturalnego światła, promienników gazowych służących ogrzewaniu.

Dodatkowo firma powołała wolontariat pracowniczy wykaż się inicjatywą oraz sesje dialogowe. Sesje dialogowe szczególnie świadczą o wadze jaką firma przywiązuje do otoczenia, w którym funkcjonuje.

III Międzynarodowy Kongres Firm Rodzinnych IBR

III Międzynarodowy Kongres Firm Rodzinnych IBR

Kapituła Konkursowa przyznała również nagrody w kategoriach mikro, małe, średnie i duże przedsiębiorstwo:

Wyróżnienie dla firmy mikro – Zakład Fotograficzny u Jarka

To ciekawy przypadek – zatrudnianie młodej kadry pracowników, przez co firma dostosowuje się do ich potrzeb: organizuje szkolenia rozwijające ich wiedzę i umiejętności, zapewnia elastyczne godziny pracy i pakiet opieki medycznej. Organizuje staże dla młodych jako jedyna (!) firma w mieście. Chętnie udziela patronatów nad wydarzeniami kulturalnymi. Firma organizuje warsztaty fotograficzne, które są kierowane dla dzieci niedosłyszących. Dodatkowo dba o historię i promocję rodzimego miasta (Żywiec) będąc jednym z głównych kronikarzy miasta.

Wyróżnienie dla firmy małej – ZPH Pilch

Wchodząc na stronę firmy rzucają się w oczy ciekawe słowa: „najcenniejszą rzeczą, którą możesz dać swojemu dziecku to Twój czas” – słowa te już w dużej mierze świadczą o wartościach wyznawanych przez rodzinę biznesową oraz propagowanych w firmie. W przedsiębiorstwie Pilch zwraca się uwagę na konieczności niesienia „czegoś pożytecznego” dla społeczeństwa, przykładowo: zabawki produkowane przez firmę mają służyć edukacji. Pracownicy mają możliwość brania udziału w różnorodnych szkoleniach. Firma jest aktywnie włączona w życie lokalnej społeczności: patronuje wydarzeniom, włącza się w organizację konkursów dla najmłodszych. W Konkursie firma zaprezentowała także jeden ze swoich projektów, który był tworzony wraz z Akademią Sztuk Pięknych w Katowicach.

Wyróżnienie dla firmy średniej – Arche sp. z o.o.

Firma Arche jest zdecydowanie przedsiębiorstwem działającym ze świadomością swojej odpowiedzialności. Przedsiębiorstwo organizuje liczne szkolenia dla pracowników, finansuje kursy, studia, udziela się w licznych wydarzeniach kulturalnych i edukacyjnych, często będąc ich inicjatorem (np.: Targi Rękodzieła Artystycznego, organizacja konkursów Sztuki Nieprofesjonalnej -Szukamy Nikifora, organizacja i finansowanie promocji książki – Łochów Rody Szlacheckie Stanisława Grądzkiego, Festiwal Pianistyczny muzyczne inspiracje Chopin i Kompozytorzy Francuscy, Konkursy Sztuki Nieprofesjonalnej -Szukamy Nikifora, Wieczory Poezji w Pałacu w Łochowie, Jarmarki Tradycji Wielkanocnych i Targi Rękodzieła Artystycznego). Arche również finansuje Fundację Leny Grochowskiej.

Wyróżnienie dla firmy dużej – Grupa FAKRO

Grupa Fakro zapewnia swoim pracownikom szeroki dostęp do bardzo różnorodnych szkoleń: nie tylko specjalistycznych, ale także miękkich, pozwalających na rozwój osobisty pracowników. Bierze udział jako patron różnorodnych wydarzeń (m. in.:  Konkurs Teraz Polska, Program Kształtowanie Przestrzeni, Jesienny Festiwal Teatralny, Święto Dzieci Gór, Festiwal im. Jana Kiepury). Jako szczególne przedsięwzięcie należy wymienić działania podejmowane w ramach Fundacji Pomyśl o Przyszłości.

18.04.2016, godz. 19.00

Za godzinę rozpocznie się część wieczorna Kongresu, na której wręczymy Nagrodę Firma Rodzinna Roku.

My zapraszamy również na jutro – zaczynamy o 9.00, a wśród prelegentów m.in. Solange Olszewska (Solaris Bus&Coach), dr Zbigniew Inglot (INGLOT) oraz Izabella Wałkowska (Plastwil Sp. z o.o.).

Tych, którzy nie będą uczestniczyć w Kongresie, zapraszamy na relację na stronie!

III Międzynarodowy Kongres Firm Rodzinnych IBR

III Międzynarodowy Kongres Firm Rodzinnych IBR

18.04.2016, godz. 17.15

Panel A: Innowacje

E-Commerce i systemy typu ERP trampoliną do sukcesu firmy rodzinnej?

Eksperci rozmawiali na temat e-commerce jako silnego trendu w rozwoju biznesu dla firmy rodzinnej: czy warto budować go ze wsparciem systemów typu ERP, a także czy może on być doskonałym uzupełnieniem dla tradycyjnych kanałów sprzedaży? To pytanie stało się centralną osią dyskusji.Do panelu zaproszeni byli: Bogdan Zatorski, ekspert konsultingu biznesowego Sage, Konrad Michael, Dyrektor ds. partnerów i rozwoju biznesu Sage, Zbigniew Kowala, Dyrektor Operacyjny ds. systemów ERP, Komputronik API oraz Maciej Maniecki, Właściciel Solet oraz Prezes Zarządu Medical Inventi S.A.

Badania wskazują, że rynek e-commerce jest w tej chwili w Polsce niezwykle rozwojowy: to w nim odnotowujemy największy przyrost, chociażby wynajmu powierzchni magazynowych, potrzebnych do prowadzenia tego typu biznesu. W Polsce wartość tego tynku jest szacowana 7,2 mld, dlatego myśląć o przyszłości firmy, warto rozważyć działalność w e-commerce.

Panel B: Finanse

W panelu Inwestycje alternatywne z pasją poprowadzonym przez Piotra Kucharczyka, Dyrektora Biura CMT Advisory w Warszawie, wzięli udział Michał Dworzyński, Dyrektor Biura Banku J.Safra Sarasin w Poznaniu, Robert Fizyk, Ekspert rynku sztuki oraz Tomasz Czapliński, Partner zarządzający SpeedUp Group.

W panelu poruszono zagadnienie inwestowania – przeznaczenia nadwyżki środków pieniężnych w celu pomnożenia majątków. Wiąże się z czasem i określeniem portfela aktywów, które chcemy zainwestować. Powinien powstać plan, horyzont czasowy, w co i ile? Stworzyć sobie politykę i się jej trzymać cały czas. Istotna jest dywersyfikacja, istotną rolę grają inwestycję alternatywne, nieskorelowane z naszymi inwestycjami, mogą się wiązać z wyższym ryzykiem, ale też wyższym zwrotem.

Panel C: Prawo i zarządzanie

O tym, jakich pułapek trzeba unikać podczas sukcesji, opowiadali eksperci w panelu Szołajski Legal Group. W panelu wzięli udział Marcin Szołajski, Założyciel Szołajski Legal Group, Joanna Radzikowska, Radca Prawny, Szołajski Legal Group, Bartosz Kanarski, Współpracownik, Szołajski Legal Group oraz Jakub Kostrzewski, Wiceprezes Zarządu FCB Sp. z o.o.

Strona prawna jest ważna i należy ją uregulować, ale  w praktyce firma przestaje istnieć, bo pokolenia nie potrafią się porozumieć. Sukcesja musi być skrojona na miarę, a przekazanie firmy nie może być pozorne. Trzeba wiedzieć, czy następcy są, czy się nadają do prowadzenia firmy. Muszą interesować się firmą oraz muszą mieć cechy przywódcze, przewidywać rozwój firmy. Właściciel przed przekazaniem musi rozdzielić role. Kto będzie zarządzał firmą, kto zyska udziały, a kogo niestety w firmie nie ujmuje. Podczas przygotowania muszą być negocjacje z młodym pokoleniem. Bardzo istotni są także pracownicy. Bez względu na zmieniający się zarząd muszą mieć oni poczucie bezpieczeństwa.

18.04.2016, godz. 16.20

Panel A: Innowacje

Moderator Bogdan Koczorowski, Partner w Lewandowska i Partnerzy, porównał strategię do podróży. Wyznaczamy cel, planujemy wydatki i trasę. Ale rzadko jeździmy sami na wakacje – warto zabrać rodzinę i zespół, dobre towarzystwo! W procesie strategicznym trzeba ujarzmić chaos – z niepewności i braku wyrazistości (etap analizy, badania i koncepcji) przejść do precyzji (projektowanie i wdrażanie). Strategię buduje się na warsztatach strategicznych w gronie rodziny i pracowników oraz wdraża metodą Balanced Scorecard. Czy rzeczywiście tak jest w praktyce?

W panelu dyskusyjnym wzięli udział Ania Kruk (Dyrektor Kreatywna, ANIA Kruk), Julia Kostrzewska-Magdańska (Wiceprezes zarządu, Fabryka Ceramiki Budowlanej), Paulina Żurowska-Wrzesińska (Członek Zarządu, Dyrektor Marketingu, Altom), Dariusz Stasik (Prezes, W.P.I.P), Krzysztof Senger (Starszy Menedżer, PwC) oraz Szymon Słomiński (Analityk biznesowy, Lewandowska i Partnerzy).

Ania Kruk reprezentuje nową markę rodziny Kruk: marka ANIA KRUK została zbudowana po pierwsze w oparciu o nowe wartości, ale po drugie w odpowiedzi na poszukiwania pomysłu na działania w branży biżuterii, aby jednak nie konkurować z W.Kruk. To chyba najbardziej niekonwencjonalny przykład sukcesji w Polsce: Ania Kruk i jej brat dziedziczą firmę zakładając ją na nowo. Marka ANIA KRUK łączy tradycję i młodość, energię. Ania Kruk zwraca uwagę swoje wartości. Są to autentyczność, bliskość i lekkość. Ważne jest to, aby w każdym momencie styku z marką, klient spotykał się z tym samym komunikatem i z tymi samymi wartościami.

Po Ani Kruk wypowiedział się Dariusz Stasik: podejście zarządzania przez wartości poznał dzięki Instytutu Biznesu Rodzinnego i na początku zastanawiał się, na ile to podejście marketingowe, a na ile rzeczywista potrzeba rynku. Dziś jest przekonany, że podczas podejmowania decyzji to wartości pomogą nam w ich podjęciu. Stery w firmie Dariusz Stasik przejął 2 lata temu. Z nowymi pracownikami nie ma żadnych problemów – łatwo wpoić im wartości i kulturę organizacyjną. To z tymi wieloletnimi nie zawsze się zgadza, a im nie zawsze odpowiada kierunek, w jakim idzie firma. Jako jedna z nielicznych firm budowlanych W.P.I.P. ma dział badań – na przykład bada wpływ powietrza nie tylko na zdrowie, ale i na produktywność  dzieci.  PwC pracując z firmami rodzinnymi widzi, że coraz więcej niewielkich przedsiębiorstw inwestuje właśnie w badania i rozwój. Dlaczego? Aby w kolejnych latach dokładać kolejne cegiełki do działalności firmy.

Paulina Żurowska-Wrzesińska przypomina, że są dwie szkoły ustalania wartości: pierwszy to narzucenie ich przez rodzinę właścicielską. Drugi to zapytanie pracowników. W firmie Altom wartości znaleziono podczas warsztatów z rodziną i pracownikami. Jednak były jeszcze dwa pytania, które zadano sobie w Altomie. Dzięki jakim wartościom sukces odniósł założyciel 20 lat temu? Dzięki jakim wartościom my odniesiemy sukces w przyszłości?

Julia Kostrzewska-Magdańska mówi, że FCB realizuje obecnie drugą strategię. Pierwsza miała cel głównie finansowy – była tworzona w takim momencie, że nikt nie myślał wtedy o wartościach. Był to trudny okres dla firmy – FCB wychodziło z kryzysu. Druga, z 2015 roku, opracowana na 4 lata, uwzględnia wartości. Obie sytuacje były zupełnie inne – biznes w Polsce jest już w bardzo dobrej sytuacji, dlatego nowa strategia jest mocno oparta na rozwoju spółce zależnej w Wielkiej Brytanii. Równolegle ze strategią rodzina pracowała nad konstytucją firmy rodzinnej. Szymon Słomiński zwraca uwagę, że to idealne dopasowanie wartości właściciela do oczekiwań klienta pozwoliło wypracować strategię, która miała szansę osiągnąć sukces.

Bogdan Koczorowski spuentował istotną uwagą, ze strategia to często nie tylko określenie, co robić, lecz zdefiniowanie, czego nie robić.

Panel B: Finanse

Panel poprowadził Paweł Łągwa, Menedżer CMT Advisory. W panelu wzięli udział Filip Paszke, Dyrektor Domu Maklerskiego PKO BP, Marcin Stefaniuk, Dyrektor Departamentu Faktoringu i Finansowania Handlu, Bank Millennium, Tomasz Sajkowski, Menedżer PwC oraz Paweł Prentki, Główny Specjalista ds leasingu i finansów, SGB Leasing.

Eksperci opowiadali o innowacyjnych źródłach finansowania, między innymi o faktoringu, leasingu, obligacjach czy dotacjach unijnych.

Panel C: Prawo i zarządzanie

Panel „SukcesJa – planowanie przyszłości – narzędzia prawne” poprowadził Łukasz Martyniec, a jego sponsorem była kancelaria Piszcz Norek i Wspólnicy. Wśród panelistów byli Agata Pawlak-Jaszczak – Radca Prawny Piszcz Norek i Wspólnicy, Anna Szkudlarek, Doradca Podatkowy z Piszcz Norek i Wspólnicy oraz Michał Wojciechowski – Radca Prawny Piszcz Norek i Wspólnicy.

Eksperci mówili, o czym trzeba pamiętać pisząc testament: m.in. o zasadzie zachowku, o tym, co dzieje się, gdy firmę dziedziczy osoba niepełnoletnia czy o znaczeniu formy prawnej podczas procesu zmiany. Harmonię podczas rozmów o sprawach dziedziczenia ułatwiają Zjazdy Rodzinne, na którym można wszystkie trudne kwestie przedyskutować i zapisać ostatecznie w formie Konstytucji Firmy Rodzinnej.

18.04.2016, godz. 15.20

Za nami pierwsze z wystąpień panelowych.

Panel A: Innowacje

O błędach w budowaniu stron internetowych opowiadał Mateusz Zyguła, Właściciel widzialni.pl. Jeśli mamy wprowadzać rozwiązania generujące ruch na stronie, musimy przygotować stronę. Przede wszystkim strona musi być responsywna i prosta dla użytkownika (użyteczność). W panelu dyskusyjnym wzięli udział Mateusz Zyguła, Michał Chudyszewicz (Dyrektor Sprzedaży, widzialni.pl) oraz Maciej Tórz (Członek Zarządu, Dyrektor Generalny Rentis S.A.).

Panel B: Finanse

Panel o finansach prowadzi Jakub Nowak, Menedżer CMT Advisory. Do panelu zaprosił Dariusza Wawrzyniaka, Dyrektora Finansowego Mróz S.A., Marcina Bąkowskiego, Prokurenta PHS Hospital oraz Piotra Andrzejczaka, Partnera DZP.

Nadzór przedstawiono jako strukturę i dostarczanie informacji, z których może wynikać różnica wartości i zadań. Proces zależy od wielkości  firmy i zaangażowania właścicieli. Jego zadaniami są ochrona długoterminowych interesów członków rodziny (!), mniejsze koszty, szybkie wdrożenie, uniwersalny, brak emocjonalnego spojrzenia (obiektywizm). O swoich doświadczeniach opowiadali kolejno paneliści.

Panel C: Prawo i zarządzanie

Panel o innowacyjności i tradycji poprowadził Paweł Rafalski, Prezes Zarządu Solet Sp. z o.o., a wśród panelistów znaleźli się Mateusz Kowalewski, Prezes Hortimex, Maciej Kałek, Manager Sprzedaży, Piotr Lutek, Prezes Zarządu Synergia oraz Jakub Jasiczak, Prezes Zarządu Spółki Celowej UEP.

Według Mateusza Kowalewskiego innowacyjność i tradycja nie muszą stać w opozycji do siebie. Sam innowacyjnie prowadzi firmę i  wykracza poza stereotypy. Wniósł nowe elementy do firmy, ale fundamentem są wartości, które od lat funkcjonują w firmie. Podobnie uważa Jakub Jasiczak. Wartości i tradycje trzeba pielęgnować i eksponować. Firmy rodzinne przekonują pracowników nie wysokimi zarobkami czy zagranicznymi kontraktami, lecz poczuciem wspólnoty i celem. Otworzenie się na nowe, dostrzeżenie swoich pracowników i nastawienie radarów na otoczenie – to jest najważniejsze.

Według Marcina Doniewskiego z Oknoplastu, trzeba się dostosować do tego, jak się czasy zmieniają i firma – bez względu na to, czy firma jest rodzinna czy nie – musi nadążać za zmianami. Nie ma wyboru między tradycją  a innowacją. To musi się łączyć, dlatego polskie przedsiębiorstwa mają przewagę nad innymi. Prawdziwe wartości w firmie – szacunek, przyjazna atmosfera, odwaga itp. – są przewagą i tradycja sprawia, że firmy rodzinne mogą to przekuć w coś, czego brakuje korporacjom.

Ponieważ Mateusz Kowalewski jest sukcesorem firmy rodzinnej, opowiedział o tym, jak przekonał tatę do innowacji: Mój tata nigdy nie był przeciwny innowacji – wręcz przeciwnie. Mój tata często przynosił nowinki i nam o nich mówił, ale kwestie zarządzania były sporne. Tata zawsze był zwolennikiem osobistego nadzoru. Ja jednak wolałbym, żeby pracownicy byli sami zmotywowani a nie żebym chodził i pouczał pracowników. Coś w tym jest. Ale wolę spowodować takie działanie, żeby pracownicy z pasją działali. Udało nam się proces sukcesji władzy przeprowadzić w dobry sposób.

18.04.2016, godz. 13.40

W sukcesji chodzi nie tylko o przekazanie władzy i majątku. Jest to proces trudny pod względem emocjonalnym: mamy przecież różne cele! O emocjonalnych aspektach sukcesji opowiadał Lothar Kuhls – doradca i coach z Hamburga. Podczas procesu sukcesji właściciel musi pomyśleć o swoich zadaniach w kilku rolach: skutecznego przedsiębiorcy, pomysłowej gospodyni, troskliwego pracodawcy, kochającego męża czy opiekuńczego ojca. Musi również zastanowić się nad wyborem sukcesora: gdzie go znaleźć? Czy będzie to osoba z grona najbliższej rodziny? Czy potencjalny sukcesor ma kompetencje? Czy pasuje do kultury przedsiębiorstwa? Czy posiada środki na opłacenie wejścia – sukcesor nie musi dostać firmy w prezencie!

Sposobem na uniknięcie wielu rodzinnych sporów i zagwarantowanie harmonii jest spisanie konstytucji firmy rodzinnej.

18.04.2016, godz. 13.00

W firmę Values, założonej przez Jacka Santorskiego – psychologa i coacha biznesu oraz Dominikę Kulczyk, zaangażowany jest Jacek Santorski, jego żona i trzech synów. Jeden z nich jest managerem. Drugi prowadzi wydawnictwo. Trzeci, Andrzej, zajmuje się designem i projektowaniem graficznym. Jak sam mówi, zajmuje się upraszczaniem rzeczywistości. Dlatego nowa wizualizacja Values opiera się na prostej typografii i ponadczasowej kolorystyce (czerń, biel, czerwień). Czerwona sztabka symbolizuje wartość dodaną. Wykorzystywana jest w materiałach graficznych czy scenie Appx.

Klient i designer nie zawsze mogą się dogadać. Designer chce minimalizm. Ale klient chce to, co konkurencja. A konkurencja ma obrazy, zdjęcia stockowe itd. Dlatego i klient chce za dużo obrazów. Prosty znak graficzny jest lepszy! Co zrobić? Andrzej rozmawia nie tylko z właścicielem, ale i z jego zespołem. Na warsztatach metodą design thinking  wspólnie szukają rozwiązań. W kontrakcie zapisuje regułę, że ostateczny projekt należy jednak do projektanta – bo nie można szukać kompromisu. Kompromisy w biznesie nie opłacają się!

18.04.2016, godz. 12.30
III Międzynarodowy Kongres Firm Rodzinnych IBR

III Międzynarodowy Kongres Firm Rodzinnych IBR

III Międzynarodowy Kongres Firm Rodzinnych IBR

Maria Jose Campos, Członek Zarządu Banku Millennium zwróciła uwagę na to, że technologie przyspieszają w tempie wykładniczym. Ponieważ konsumenci szybko się zmieniają, zmieniają się i firmy. Powstają też nowe firmy, które potrafią odpowiadać na ich nowe potrzeby. Trzeba umieć wykorzystać potencjał tych zmian!

Na przykład firma Uber – konsumenci przesiedli się ze zwykłych taksówek do taksówek społecznościowych. Albo Wikipedia. Lub aplikacja WhatsApp. Jak udaje się budować tak duże firmy tak szybko? Po pierwsze – dzięki skali działalności, po drugie dzięki user experience (łatwa instalacja, łatwa rejestracja), po trzecie dzięki atrakcyjnej cenie. Mamy zupełnie nową skalę generowania wartości. Facebook w 2 lata i 7 miesięcy osiągnął wartość 1 miliarda dolarów. A jet.com – w tylko 4 miesiące! To przyspieszenie może powodować rewolucję w wielu sektorach. Ale możemy z tego korzystać! Kiedyś większość firm była oparta na modelu liniowym – dziś coraz popularniejszy jest jednak model platformy. Wszystko wygląda tu zupełnie inaczej. Samo skupienie się na technologii i jednofazowa zmianie nie zapewni jednak sukcesu – trzeba zdobyć kompetencję nowej intuicji, która pomaga dostrzec nadchodzące zmiany nieprzebiegające w sposób ciągły.

18.04.2016, godz. 12.00

Niemiecka firma Winkhaus (z lokalizacją również w Polsce) zajmuje się okuciami okiennymi, systemami zamknięć i urządzeniami kontroli dostępu. Prelegentką III Międzynarodowego Kongres była Sofie Winkhaus – sukcesorka w piątym pokoleniu. 20 lat temu prosto z uczelni weszła do rodzinnej firmy. Ponieważ w domu nie rozmawiało się o firmie, musiała poznać ją od podstaw – wszystko było dla niej nowe.III Międzynarodowy Kongres Firm Rodzinnych IBR

 

Sofie Winkhaus musiała nauczyć się, że nie musi udawać kogoś, kim nie jest. Nie musi naśladować swojego ojca, może zarządzać inaczej. Ma swój własny styl. W świecie zdominowanym przez mężczyzn nie muszę być mężczyzną. Gdy ktoś mnie pyta, jak czuję się jako kobieta w tej męskiej branży, mówię, że ja w ogóle tego nie zauważam. Płeć nie ma znaczenia – mówi.

Jakie plany na przyszłość ma Sofie Winkhaus? Już myśli o wychowaniu młodego pokolenia. Aby mu pomóc – może powoła radę i będzie  doradzać. Ale na pewno wycofa się wtedy, gdy szóste pokolenie będzie gotowe.

18.04.2016, godz. 10.30

Peter May, doradca strategiczny i sukcesyjny z Niemiec, pytał, czym jest strategia właścicielska. Na czym się skupić i jak ją wdrożyć? Prelegent poprosił słuchaczy, aby na chwilę wyobrazili sobie, że nie są właścicielem firmy rodzinnej, lecz prezesem spółki kapitałowej, która chce przejąć firmę rodzinną. Po przejęciu prezes zacznie rewolucję – dlaczego? Po pierwsze aby mieć władzę. Po drugie, bo ma konkretny pomysł, konkretne wyobrażenie, jak zrealizować swoją strategię. Dlaczego właściciele mają być mniej profesjonalni? Mogą zrobić to samo! Najlepsze firmy rodzinne muszą działać tak samo profesjonalnie jak spółki giełdowe!

III Międzynarodowy Kongres Firm Rodzinnych IBR

III Międzynarodowy Kongres Firm Rodzinnych IBR

Strategia właścicielska oznacza, że robimy wszystko, co w naszej mocy, aby każdy pracownik działał zgodnie z naszymi wyobrażeniami. Pracownicy muszą jednak wiedzieć, jakie są nasze wyobrażenia. W przypadku firm nierodzinnych, strategię określają managerowie. Właścicielom firm rodzinnych managerowie pomagają, ale to właściciele określają ramy – bo managerowie muszą wiedzieć, jak osiągnąć sukces. Dlatego właściciel musi blisko współpracować z kierownictwem. Najlepiej, by była to ta sama osoba. Relacja musi być silna, aby manager wiedział, że jeśli nie będzie działał w interesie rodziny (a nie tylko firmy), zostanie zwolniony. Dlatego dobrze, gdy managerem jest właściciel – pracuje na własne pieniądze. W firmie nierodzinnej, gdy firma działa źle, po prostu się ją sprzedaje. W firmie rodzinnej – jeśli ktoś odchodzi z firmy, odchodzi też z rodziny! Myślenie o strategii właścicielskiej to myślenie, jak z lojalności rodzinnej stworzyć potencjał, szansę.

18.04.2016, godz. 10.00

Dr Adrianna Lewandowska, Prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego oraz prof. Maciej Stradomski, Przewodniczący Rady Programowej Instytutu, powitali gości zgromadzonych na III Międzynarodowym Kongresie Firm Rodzinnych. Czekają nas dwa dni pełne ciekawych wystąpień, dyskusji i możliwości wymiany doświadczeń!III Międzynarodowy Kongres Firm Rodzinnych IBR

 

18.04.2016, godz. 09.00

Za godzinę zaczynamy! Jako pierwszy wystąpi prof. Peter May – ekspert z Bonn, który od lat zajmuje się przedsiębiorczością. W swoim wystąpieniu pokaże, że strategie właścicielskie sprawiają, że firmy rodzinne odnoszą sukcesy ekonomiczne większe niż firmy nierodzinne i wzmacniają przy tym swoje rodziny!

15.04.2016, godz. 10.00

Dziś trwają ostatnie przygotowania do III Międzynarodowego Kongresu Firm Rodzinnych – drukujemy materiały, pakujemy torby dla uczestników.

Za trzy dni o tej porze goście będą już na sali słuchając pierwszego z wystąpień.

Na tej stronie będziecie mogli śledzić bezpośrednią relację z III Międzynarodowego Kongresu Firm Rodzinnych. Zapraszamy 18 kwietnia 2016 od godziny 10:00.

 


2 thoughts on “III Międzynarodowy Kongres Firm Rodzinnych – relacja na żywo

  1. Pingback: Dr Lewandowska na III Międzynarodowym Kongresie Firm Rodzinnych – Lewandowska i partnerzy

  2. Pingback: III Międzynarodowy Kongres Firm Rodzinnych | Sukcesja

Comments are closed.