BAZA WIEDZY

We wtorek 20 czerwca w siedzibie Harvard Business Review Polska odbyła się debata nt. firm rodzinnych współorganizowana przez Instytut Biznesu Rodzinnego oraz HBRPL. Uczestnikami debaty byli przedstawiciele Next Generation – sukcesorów polskich firm rodzinnych oraz ekspertów z obszaru przedsiębiorczości rodzinnej.
Firmy rodzinne reprezentowane były przez:

  • Annę Bielak-Dworską – sukcesorka firmy Saternus, ogólnopolskiego producenta bezpiecznych placów zabaw dla dzieci,
  • Eryka Wtorkowskiego – sukcesor przedstawiciel 3 pokolenia firmy rodzinnej LUG S.A. w której sprawuję funkcję Dyrektora ds. Rozwoju globalnego producenta systemów oświetleniowych obecnych w ponad 65 krajów świata
  • Michała Łuczaka – Prezesa Zarządu Grupy Wróbel, Autoryzowanego Dealera Mercedes-Benz

W gronie doradców znalazł się:

  • Pan Marek Jarocki – Partner EY
  • dr Adrianna Lewandowska, MBA, Prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego, doradca ds. strategii i sukcesji w firmach rodzinnych
  • Piotr Ciski – Country Manager, Sage

Spotkanie efektywnie moderował Pan Paweł Kubisiak – v-ce redaktor naczelny magazynu Harvard Business Review Polska.

Określenie „firma rodzinna” przywodzi na myśl małe lub średnie przedsiębiorstwo o lokalnym zasięgu, które trapią zazwyczaj sprzeczki o sukcesję i niechęć do zatrudniania na kluczowych stanowiskach talentów spoza rodziny. Zapewne wiele biznesów rodzinnych z pewnością pasuje do tej charakterystyki, jednak ten obraz nie bardzo pasuje już do takich gigantów jak Walmart, Samsung, Tata Group lub Porsche czy z polskiego rynku dr Irena Eris bądź globalny gracz jakim jest Inglot.

Czy firmy rodzinne wyróżniają się czymś poza tym, że kierują nimi osoby o tym samym nazwisku, a kapitał i władza przekazywane są z nestora i sukcesora? Badania, które publikowaliśmy na łamach HBRP obejmujące największe globalne firmy rodzinne pokazały, że chociaż firmy rodzinne pozostają nieco w tyle za konkurencją, kiedy gospodarka przeżywa boom, to dużo lepiej radzą sobie z recesją. Czy wynika to tylko z chęci zachowania struktur długowieczności i wielopokoleniowości firmy rodzinnej?

Ponieważ wakacyjne wydanie HBRP poświęcone jest tematyce współpracy, chciałbym poprowadzić dyskusję w kierunku umiejętności jakie wykształciły w sobie firmy rodzinne w zakresie umiejętności współpracy. Oto proponowane obszary:

– Jak firma rodzinna kształtuje zasady współpracy pomiędzy różnymi pokoleniami i różnymi frakcjami rodzinnymi? Co powoduje, że wielopokoleniowe zespoły dobrze radzą sobie ze zmiennymi wyzwaniami współczesnego rynku?

– W jaki sposób nestorzy dzielą się wiedzą i umiejętnościami z sukcesorami? Jakie cechy i umiejętności są kluczowe, aby proces sukcesji przebiegał sprawnie.

– Jak właściciele firm rodzinnych podchodzą do budowania kultury organizacyjnej – czy koncentrują się raczej na tworzeniu kultury zaangażowania i wzbudzaniu poczucia celu czy decydują bodźce finansowe i awanse?

– Jak firmy rodzinne podchodzą do rekrutowania, rozwijania i utrzymania talentów spoza rodziny? Czy szefowie firm rodzinnych dzielą się w wiedzą i władzą z pracownikami spoza rodziny, czy raczej kurczowo trzymają wszelkie przywileje dla zamkniętego kręgu najbliższych?