BAZA WIEDZY

Akademia Sukcesora z wizytą w Werner Kenkel. Piękna historia o przejętej odpowiedzialności za rodzinne dziedzictwo. Opowieść Adama i Damiana Kenkel – Mentorów Akademii.

Uczestnicy Akademii Sukcesora, czyli grupa 25 sukcesorów z firm rodzinnych, biorących udział w organizowanym przez Instytut Biznesu Rodzinnego programie managerskim, wzięli udział w niesamowitym wydarzeniu. W terminie 26-27 kwietnia odwiedziliśmy firmę rodzinną Werner Kenkel w Krzycku Wielkim k. Leszna. Biznes, który w tym roku świętuje 40-lecie swojego istnienia został założony przez Wernera Kenkel w 1979 roku. Od 15-lat firma zarządzana jest przez drugie pokolenie, synów Wernera, Adama i Damiana Kenkel, którzy z powodu nagłej choroby i śmierci ojca musieli nagle przejąć odpowiedzialność za firmę. Jak sami opowiedzieli podczas zjazdu Akademii, to przejęcie odpowiedzialności za firmę oraz kilkaset rodzin, których często jedna lub dwie osoby znajdywały zatrudnienie w firmie założonej przez Wernera Kenkel, było ogromnie trudnym wyzwaniem. Wyzwaniem, które choć było niezwykle trudne, to zbliżyło do siebie dwóch braci, między którymi, choć istniała dekada w różnicy wieku, to jednogłośnie stwierdzili, że chcą kontynuować dziedzictwo rodziny Kenkel zapoczątkowane przez ich ojca. Przez te 15 lat rodzina właścicielska rozwinęła firmę, która dzisiaj, w czterdziestym roku swojego istnienia zatrudnia niemal 1500 pracowników, posiada 3 zakłady produkcyjne i portfolio ponad 1000 zadowolonych klientów B2B.

Mantrą Adama i Damiana, która została również zaszczepiona u ich dzieci, z których jedna z córek już pracuje w rodzinnym biznesie, ale również wśród pracowników są wartości, które towarzyszą im przy podejmowaniu decyzji od tych operacyjnych, aż po te najważniejsze – strategiczne. Uczestnicy naszej Akademii usłyszeli od właścicieli również hasło, które jeszcze bardziej pozwoliło im zrozumieć funkcjonowanie firmy. „Nie chcemy być najwięksi, chcemy być najlepsi” – te słowa braci Kenkel idealnie zostały zobrazowane podczas zwiedzania firmy, gdzie zarówno pracownicy, jak i infrastruktura, park maszynowy oraz same procesy produkcyjne stanowią wzór do naśladowania w innych organizacjach.

W trakcie „wyzwania od mentora”, które brzmiało „Jak jubileusz firmy można przekuć na biznesowy potencjał? Analiza możliwości budowania potencjału komunikacji marketingowej w oparciu o 40-lecie firmy Werner Kenkel”, sukcesorzy pracowali nad dedykowanymi dla firmy pomysłami, które następnie zaprezentowane zostały przed zarządem firmy. Wyjątkową wartością dodaną dla sukcesorów była informacja zwrotna od Mentorów, która oceniała ich pomysły.

Pierwszy dzień Akademii Sukcesora zwieńczył wykład Romana Wieczorka, doradcy zarządu firmy Werner Kenkel, który wykorzystując swoje wieloletnie doświadczenie w pracy w globalnych firmach przedstawił nam przed jakimi wyzwaniami stoi dzisiejszy świat.

Drugi dzień zjazdu poświęcony był stricte tematowi inteligencji emocjonalnej i roli sukcesora w rodzinie i w firmie, gdzie sukcesorzy wzięli udział w warsztatach prowadzonych przez wybitnego psychologia, Wiesławę Machalicę, eksperta Instytutu Biznesu Rodzinnego. Warsztaty miały elementy psychodramy, inscenizowanych scenek i wystąpień publicznych. Następnie miał miejsce warsztat pt. „samoocena i wzmacnianie poczucia własnej wartości, zdecydowania i stanowczości przy jednoczesnym rozumieniu emocji i zachowań innych osób”, gdzie sukcesorzy uczyli się mechanizmów zrozumienia poczucia własnej wartości i pracy nad własnym rozwojem emocjonalnym. Trzecia część warsztatów była dedykowana zachowaniom trudnym innych osób, z rodziny i firmy, a także wypracowanie sposobów radzenia sobie z nimi. Nasi uczestnicy uczyli się radzić sobie z zarzutami, krytyką i poczuciem winy, ale również z pochwałami.

Mamy poczucie, że były to bardzo dobrze spędzone dwa dni, które w dużej mierze dzięki atmosferze jaką zgotowało dla nas drugie, trzecie jak i czwarte pokolenie rodziny Kenkel, zostanie inspiracją jeszcze na bardzo długi czas.

Kolejny zjazd Akademii Sukcesora odbędzie się w terminie 24-25 maja 2019 r. u Marcina Ochnika, czyli w jednej z najbardziej rozpoznawalnych polskich marek odzieżowych – Ochnik, w Garwolinie.

Więcej informacji o kolejnym zjeździe:

www.akademiasukcesora.pl

zapisy: Łukasz Tylczyński 

ltylczynski@ibrpolska.pl

2017_11_grafika_post_start

Share